V minulých týdnech zažila Praha nepřetržitý mráz. Ani denní teploty se nedostávaly nad nulu, resp. se pohybovaly kolem -4 až -10 stupních pod nulou. To se projevilo na teplotě uvnitř vozidel městské dopravy. Jak se určí, zda se v tramvají zatopí a mají řidiči používat automatické zavírání dveří? Takové otázky zaslal dopravní magazín MHD86.cz na tiskové oddělení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP).
Zda bude tramvaj, či autobus přes den topit se rozhoduje v noci, podle teploty ovzduší v 03:00. V závislosti na teplotě nařizuje provozní dispečink povinnost minimálního vytápění. Varianta I (nižší stupně topení) je vyhlašována při teplotách vzduchu v rozmezí 5 °C až 0 °C. Varianta II (vyšší stupně topení) je vyhlašována při teplotě vzduchu nižší než 0 °C.
Pokud se během dne zásadně změní teplota, může dispečink vydat nový služební příkaz se změnou varianty vytápění.
Na zimu v tramvaji upozorněte řidiče
Pokud cestujete tramvají typu T3 a nebo T6A5 a zdá se Vám ve voze zima, můžete na tuto skutečnost upozornit řidiče, který po nahlášení musí provést kontrolu, zda vůz řádně topí a případně provést nápravu. „Pokud řidič zjistí, že se jedná o technickou závadu na vozidle, musí problém nahlásit na provozní dispečink. Ten pak rozhodne o zásahu technické údržby tramvají nebo reaguje okamžitou výměnou vlaku,“ říká tisková mluvčí DPP Aneta Řehková.
U tramvají typu 15T funguje vytápění v automatickém režimu. „V rozmezí teplot 5 – 15°C je vháněný vzduch předehříván tak, aby v interiéru vozu bylo cca 14 – 17°C (u čidla umístěného na stropě!). Pod teplotu 5°C je ventilace neaktivní a je funkční pouze topení umístěné pod sedadly. V interiéru vozu je udržována teplota opět mezi 14 – 17°C,“ upřesňuje jednotlivé varianty Aneta Řehková.
Nové tramvaje zbytečně v zastávkách větrají
Co je ovšem zarážející, že při denních teplotách kolem -5 stupňů, jaké jsme zažívali minulý týden, není dán striktní pokyn řidičům tramvají typu 14T a 15T, aby používali automatické zavírání dveří. Přitom oba typy vozů disponují funkcí, že pokud je ukončen nástup a výstup cestujících, čidla v jednotlivých dveří rozeznají tuto situaci a umí jednotlivé dveře předčasně zavřít s tím, že pokud se najde dodatečně cestující, který chce do vozu nastoupit, stiskne tlačítko a dveře se znovu otevřou. Zbytečně tak dochází je větrání vozu ledovým vzduchem a v tramvajích je větší zima.
Zima ve voze? Zbytečně dlouho otevřené dveře v zastávkách? U nových tramvají zavolejte řidiči interkomem
V případě, že jedete nízkopodlažní tramvají 14T nebo 15T a řidič vozu nepoužívá automatické zavírání dveří, čímž je voze zima, především v situacích, kdy tramvaj čeká v zastávce do času odjezdu podle jízdního řádu, nejlepší je využít tzv. interkom u dveří, kterým se dovoláte řidiči přímo do kabiny. Následně jej požádejte, aby používal automatické zavírání dveří z důvodu mrazivých venkovních teplot. Zmíněný interkom můžete použít i dalších případech, kde je zapotřebí informovat řidiče o náhlé provozní situaci.