Mezi autobusovým obratištěm a podchodem ve stanici metra A Nádraží Veleslavín jsou od 13. dubna v provozu nové eskalátory. Spolu s tím se do autobusového obratiště vrátily zastávky pro linky č. 119 a 225. Lidé nyní cestují pohodlněji.
Stanice Veleslavín má jezdící schody
Dopravní podnik spustil jezdící schody v tzv. zkušebním provozu tři roky od zprovoznění prodloužené trasy metra. Dostavba chybějícího eskalátoru byla zahájena teprve v listopadu loňského roku. „Je důležité, že zde eskalátory postavené byly. Raději pozdě než vůbec. Město tak vychází vstříc požadavkům cestujících, pro které je stanice tranzitní při cestě na Letiště Václava Havla,“ konstatuje radní pro dopravu Roman Mejstřík (ANO) .
Eskalátor v terminálu scházel podle vyjádření pražského dopravního podniku proto, že při přípravě prodloužení metra se již předpokládalo, že v době jeho zprovoznění již bude sloužit modernizovaná trať Praha – Kladno s připojením na letiště. Ta měla být řešena tak, že veškeré přepravní vazby budou probíhat v podzemních vestibulech i podchodech, tj. samotný výstup na povrch nebyl původně zamýšlen pro přestup na autobusy směřující na letiště. Dvojice eskalátorů o šířce 80 cm na jedno rameno umožňuje pohyb schodů nahoru i dolů. Dostavba byla navržena do stávajících železobetonových konstrukcí podchodu stanice, aby nebyla narušena statika objektu a celé stanice metra. V rámci prací byl také doplněn přístřešek autobusu ve směru Slaný.
„Dalším krokem musí být zvelebení veřejného prostoru v okolí stanice. Pro většinu návštěvníků cizinců je Nádraží Veleslavín jedním z prvních kontaktů s Prahou. Je mi vždy trapně, když vidím, jak se nevěřícně rozhlížejí kolem sebe,“ dodává Petr Píša (zelení). Podle Reného Pekárka (ČSSD) stále však chybí eskalátory u výstupů z letištních autobusů. „A ty stávající musí být nahrazeny skutečně velkokapacitními,“ dodává předseda kontrolního výboru. Odhadované celkové náklady činily před zahájením 33 milionů korun, finální částka bude teprve vyčíslena.
119 navazuje na každé metro
K lepšímu komfortu cestování na letiště přispěje i posílení autobusu 119, který od dubna navazuje na každé přijíždějící metro. Ve špičce je interval zkrácen na pouhé tři minuty. Tím se má předejít nárazovému přetěžování spojů. Posílení linky schválila rada hlavního města jako reakci na stále rostoucí počet přepravených cestujících – měsíčně autobus 119 odveze už téměř milion lidí.
„Po zkrácení intervalu linky 119 jsem volal už před dvěma lety. Tehdy Ropid tvrdil, že to nelze. Proto jsem rád, že jsme se letos konečně dočkali zkrácení intervalu na letiště,“ říká Ondřej Matěj Hrubeš, zastupitel za ODS. Letiště Václava Havla Praha v letošním roce očekává nárůst až na 17 milionů odbavených cestujících. Provoz je nově zajišťován 251 spoji v jednom směru během pracovního dne a linka 119 je tak autobusovou linkou s největším počtem spojů v PID. Počet vypravených kloubových autobusů se zvýšil z loňských 15 na 17.