Zajímavý neplánovaný vedlejší efekt měla o víkendu 14. a 15. července 2018 výluková trasa MHD vedená ulicí Zarámí. Názorně totiž ukázala, že o zastávku v tomto prostoru mají cestující zájem. Znovu tak možná ožívá dávná myšlenka na pravidelný provoz MHD v této ulici.
Rozsáhlá víkendová výluka ve Zlíně, uzavření Štefánikovy ulice a jedné z nejpoužívanějších zastávek Školní, si vynutila hledat pro městskou hromadnou dopravu náhradní trasy. Autobusy a trolejbusy MHD, byť trolejbusy se staženými sběrači, poháněné dieselagregáty nebo využívajícími elektrickou energii z baterií, se tak poprvé dostaly do ulice Zarámí. Pod bývalou hlavní poštou vznikla i dočasná zastávka stejného jména. A přestože zde existovala poprvé v historii, mnozí cestující se shodovali v názoru, že je zde pro zastávku MHD zcela přirozené místo. Spousta lidí po oba víkendové dny na zastávce Zarámí vystupovala, nastupovala i přestupovala na jinou linku. Projížděly zde totiž trolejbusy linek 2, 4, 8, 9, 11, 12 a autobusy linek 33, 34, 36.
„Reálný provoz během uplynulého víkendu nám ukázal, že ulice Zarámí by si nějakou zastávku a stálou linku MHD asi zasloužila trvale. Že by tam po MHD byla od cestující veřejnosti poptávka, že by tam lidé rádi hromadnou dopravou dojížděli. Zastávka Zarámí leží asi nejblíž ze všech zastávek k radnici a nachází se těsně u vedlejší budovy magistrátu. Cestující by odtamtud měli blízko do budovy Všeobecné zdravotní pojišťovny, České spořitelny i do kanceláří Správy domů Zlín. Zastávka Zarámí by samozřejmě přiblížila městskou dopravy i stovkám obyvatel domů v této ulici i v rovnoběžné ulici Vodní. Tak si nyní říkáme, že je možná škoda, když se ulice Zarámí pro provoz MHD nevyužívá a tato zastávka neexistuje,“ rozebírá situaci ředitel Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice Josef Kocháň. Souhlasí s ním i vedoucí dopravního úseku Pavel Nosálek: „Případné zavedení zastávky Zarámí by mělo pro dopravní obslužnost centra města určitě význam a uplynulý víkend nám dokázal, že zastávka by byla využívána. Určitě bychom dokázali vymyslet trasu linky nebo i několika linek, které by tudy mohly projíždět.“
O tom, že zastávka Zarámí by měla svou logiku, svědčí i okolnost, že v této ulici stojí už asi dvě desetiletí i sloupy pro zavěšení trolejového vedení. Zlínská radnice kdysi s trolejbusovou dopravou na Zarámí počítala, ale nakonec k realizaci nedošlo. O zavedení nebo nezavedení nové linky nebo i o zatrolejování nějakého nového úseku musí samozřejmě rozhodnout město. Dopravní společnost jen ví, dnes více než kdykoli dříve, že by to v případě Zarámí mělo smysl. Pokud by k takovému rozhodnutí vedení města dospělo, DSZO by je určitě s velkou chutí uvedla do života. „Z dopraváckého hlediska by to mělo význam a celé síti linkového vedení MHD ve Zlíně by to určitě prospělo,“ je přesvědčen Pavel Nosálek. Už dnes uvažuje o tom, že by se Zarámí dalo využít například pro ukončení zvláštní linky z Jižních Svahů nebo z Malenovic.
Víkendový provoz bohužel také ukázal, že slabým místem případného provozu MHD na Zarámí je vyjíždění vozidel do Dlouhé ulice. Zejména odbočení vlevo směrem k podjezdu by ani o uplynulém víkendu nebylo možné bez asistence policejní hlídky. Křižovatka by se zřejmě neobešla bez světelné signalizace. Ale i s tím by si asi dopravní inženýři dokázali nějak poradit.
Zdroj: TZ DSZO