Hradec Kralové má nové trolejbusy, elektrobusy a autobusy

Vozový park hradecké městské hromadné dopravy se celkově letos rozšíří o dvacet elektrobusů, devět parciálních trolejbusů (s pomocným bateriovým pohonem) a tři dieselové autobusy.


Nákupem nových elektrobusů a trolejbusů hradecký dopravní podnik dosáhne stavu, kdy již polovina vozů bude jezdit na elektrickou energii. „Vedle celkového zvyšování kvality poskytovaných služeb se velmi intenzivně zaměřujeme i na ekologii městské hromadné dopravy. Po stránce e-mobility českých městských dopravců budeme ve své kategorii ve špičce,“ řekl Zdeněk Abraham, ředitel Dopravního podniku města Hradce Králové.

Nové trolejbusy

Tradiční a pro Hradec Králové typické trolejbusy letos doplní nový model s pomocným bateriovým pohonem, tzv. parciální trolejbus, který bude schopný ujet až deset kilometrů své trasy bez trolejového vedení. Dopravní podnik tento rok pořídil devět těchto trolejbusů značky Škoda 30 Tr – SOR TNB 12 (3 z projektu IROP a 6 z projektu ITI) výrobce ŠKODA ELECTRIC a.s. Tato vozidla s celkovou obsaditelností 97 míst (27 míst k sezení a 70 k stání) budou v prostoru pro cestující klimatizovaná, vybavena USB porty pro nabíjení a budou disponovat čtyřmi dveřmi. Vozy jsou vybaveny systémem rekuperačního brzdění, které umožní přeměnit pohybovou energii trolejbusu zpět na elektrickou. Jejich celková cena je 121 milionu korun bez DPH, z toho dotace z IROP a ITI 95 milionů.


Všech 125 vozů, kterými společnost v současnosti zajišťuje provoz hradecké MHD, je vybavena informačním systémem pro cestující se zrakovým handicapem a vozy jsou kompletně bezbariérové, stejně tomu tak je u vozů nových. Dopravní podnik měl již tři sólo elektrobusy a 31 trolejbusů, z toho 13 v provedení kloubovém, z 91 autobusů je v tomto provedení 25. Nákupem nových vozů tak v Hradci Králové bude jezdit 40 trolejbusů a 23 elektrobusů. Celkově se počet vozů MHD se navýší o 3 ks, dopravní podnik tak vyřadí 29 nejstarších dieselových autobusů, které byly ve své době symbolem příchodu nové éry moderní veřejné dopravy. S novými elektrobusy a parciálními trolejbusy začíná další etapa historie MHD v Hradci Králové.

„Nově budou trolejbusy s pomocným bateriovým pohonem zajíždět na sídliště Plachta, počítá se zároveň s jejich nasazením i na linku 27, která na své trase na Moravském Předměstí není zcela elektrifikovaná,“ vysvětlil Abraham. „Od prázdnin již v Hradci jezdí 19 nových elektrobusů (poslední z 20 dotačních DP obdržel právě dnes 14. září) a tři nové dieselové autobusy. Další vozy připravujeme postupně, je potřeba instalovat naše odbavovací zařízení, proškolit řidiče, apod., a průběžně je nasazujeme na vybrané linky. Všechny letošní nové vozy včetně nových trolejbusů budou ve standardním provozu hradecké MHD do konce tohoto roku.“

V současné době představuje podíl elektrické dopravy ve městě přes 30 % všech výkonů MHD. Po dokončení všech záměrů, tedy již realizovaném nákupu elektrobusů a trolejbusů a dostavbě trati ke konečné Pod Strání, by se měl podíl vozidel poháněných na elektřinu zvýšit na rovných 50 %. Změní se také průměrné staří vozového parku z 11,3 let na 7,25 let.

Vozidla hradecké MHD ujela za rok 2017 6,006 milionu kilometrů (z toho 1 696 284 km odjely trolejbusy, 4 170 911 km autobusy a 141 314 km zajistily elektrobusy). V loňském roce přepravily autobusy, trolejbusy a elektrobusy hradecké MHD v síti 41 linky (z nichž 5 linek je trolejbusových) 36 631 154 cestujících, což znamená oproti roku 2016 (32 773 184 osob) navýšení o 11% – tedy téměř o 4 miliony (nejvyšší počet za posledních šest let).

Trend zvyšování počtu pasažérů pokračuje i v letošním roce, kdy služby MHD využilo v prvním pololetí 12 020 505 cestujících oproti 11 810 937 ve shodném období roku 2017 – tzn., jde o zvýšení téměř 2%, tzn. překročení loňské hodnoty přepravených cestujících o téměř 210 tis. osob.

Zdroj: TZ DPmHK

Přihlášení ke zpravodaji MHD86.cz (četnost max. 2x měsíčně)