Ropid „známkoval“ dopravce. Nejlépe dopadl dopravní podnik a Martin Uher

Autobus na lince 317 v zastávce Smíchovské nádraží

Rok 2018 byl již osmým rokem běžného měření a vyhodnocování standardů kvality PID pro autobusovou dopravu. Díky pokračující obnově vozidel je už 71 % autobusů v celém systému bezbariérově přístupných a oproti roku 2017 se podařilo i přes končící desetileté smlouvy průměrný věk vozového parku mírně snížit. Provoz městských linek v Praze zajišťovalo v roce 2018 celkem 9 dopravců, příměstských linek 18 dopravců. Celkem je v systému PID zapojeno 19 autobusových dopravců.


„Rád bych ocenil všechny autobusové dopravce, kteří se na zajištění jednotlivých autobusových linek v systému PID podílejí, že i přes nelehkou personální situaci se s každodenními požadavky na zajištění cca 25 tisíc spojů utkali statečně a že se i navzdory přetrvávajícímu nedostatku řidičů na trhu práce daří zajišťovat plánovaný provoz bez personálních výpadků,“ uvádí náměstek primátora hl. m. Prahy a radní pro oblast dopravy Adam Scheinherr.

„Díky aktivnímu zapojení dopravců PID pokračovala i přes končící desetileté smlouvy obnova vozového parku a pořizování nízkopodlažních vozidel. Celkový podíl bezbariérově přístupných vozidel se oproti roku 2017 zvýšil z 66 na 71 % a průměrné stáří vozového parku se podařilo mírně snížit z 8,9 na 8,5 let,“ dodává ředitel ROPID Petr Tomčík.

U dalších standardů byla bohužel konstatována nedobrá situace kvůli přetrvávajícímu nedostatku řidičů napříč dopravci. To mělo i v roce 2018 za následek neplnění požadované kvality provedené služby v některých aspektech a zvýšený počet závad, které jsou sledovány v souvislosti s činností provozního personálu. Nutno však konstatovat, že s tímto celorepublikovým problémem se dopravci vypořádali nad očekávání uspokojivě a nyní již k personálním výpadkům na linkách PID prakticky nedochází.

Standardy, u kterých došlo k celkovému zlepšení, jsou bezbariérovost vozidel, ústrojová kázeň a čistota vozidel. Naopak nejčastěji neplněnými standardy bylo plnění grafikonu, garance bezbariérových spojů a informování cestujících ve vozidlech.

„Rok 2019 bude posledním rokem měření a vyhodnocování standardů dle stávajících smluv, od roku 2020 budou platit nové, náročnější standardy, které by měly přinést výraznější kvalitativní posun v poskytovaných službách v rámci PID,“ dodává Adam Scheinherr“.

„Zároveň očekáváme skokový nárůst kvality v oblastech Středočeského kraje, kde dojde v následujícím období k integraci autobusových linek do systému PID,“ doplňuje ředitel Integrované dopravy Středočeského kraje Pavel Procházka.

Vybrané statistické údaje (k 31. 12. 2018)

Celkové hodnocení kvality jednotlivých dopravců (pořadí dle celkového procenta plnění standardů)

Dopravci s vysokou kvalitou

(splněno 80 a více % standardů)

* = takto označení dopravci splnili všechny standardy

Dopravní podnik hl. m. Prahy*
Martin UHER*
ČSAD POLKOST
STENBUS

Dopravci s vyšší kvalitou

(splněno mezi 60 % a 80 % standardů)

ČSAD Česká Lípa
Autodoprava LAMER
ČSAD Slaný
ČSAD Benešov
ČSAD MHD Kladno

Dopravci s průměrnou kvalitou

(splněno mezi 40 % a 60 % standardů)

ARRIVA STŘEDNÍ ČECHY
POHL Kladno
ABOUT ME
ARRIVA CITY
Valenta Bus
ČSAD Střední Čechy
Vlastimil Slezák
Kateřina Kulhánková
Dopravci s nižší kvalitou (splněno méně než 40 % standardů) Jaroslav Štěpánek
OAD Kolín

 

Přihlášení ke zpravodaji MHD86.cz (četnost max. 2x měsíčně)