V pátek 22. 3. 2019 byly oficiálně představeny na pražském hlavním nádraží nové motorové jednotky pro železniční linku S34. Součástí prezentace byla také předváděcí jízda. Nové „motoráky“ s nadšením vítali budoucí cestující po trase linky S34. Díky pozvání od KŽC Doprava byl u toho i dopravní magazín MHD86.cz.
Z centra do Čakovic
Linka S34 vede z Masarykova nádraží přes Vysočany, Satalice a Kbely do Čakovic. V provozu je od roku 2013 a platí na ní standardní tarif Pražské integrované dopravy. Pro obyvatele, kteří bydlí v blízkosti nádraží je cesta vlakem rychlejší, než kdyby použili autobus a metro. Například z Čakovic trvá cesta na Masarykovo nádraží vlakem 24 minut, oproti tomu autobusem a metrem 35 minut. Podle prezentace Ropidu je vlak dokonce o minutu rychlejší, než kdyby člověk stejnou cestu jel autem.
Dopravcem zajišťující provoz linky S34 je společnost KŽC Doprava, která je známá provozováním sezónních turistických vlaků. V letech 2013 až 2019 jezdily na městské lince motorové vozy 810 a přípojné vozy 010. Ty budou nyní už jen záložními.
810 a T3 jsou nesmrtelné
Nové jednotky řady 813+913.2 začnou na lince S34 jezdit od pondělí 25. března. Obě stály cca 3 miliony eur a byly dodány slovenským závodem ŽOS Zvolen. Koncepce vozů v sobě nese děditství legendárních „šukafonů 810“. Nové jednotky KŽC se podobají Regionovám, které provozují České dráhy a vznikaly v letech 2005 až 2012 v závodu Pars nova v Šumperku. Srovnání je možné spatřit v nekonečných „modernizací“ tramvají T3, resp. nových stavbách skříní, na typ známým pod slovem „Wana“ s nízkopodlažním středem. Na druhou stranu lze chápat ekonomické hledisko, že nakoupené jednotky 813+913.2 splňují požadavky Ropidu a i tak bylo jejich pořízení pro malého dopravce nákladné.
Ač jindy kritický k laku „PID Malování“, těmto motoráků barevná kombinace sedne. Především střední černý pás zakrývá nevzhlednou karoserii vozidla v oblasti oken. Horší je to v interiéru, kde okna nekorespondují se zasedacím pořádkem. I když se nachází v interiéru klasické „čtyřky“ se stolečkem, meziokenní sloupky často vychází velmi neprakticky a místo výhledu z okna do krajiny cestující kouká do sloupku. Avšak interiér vozu působí vzdušně a prostorně. Sedadla jsou pohodlná a nabízí přiměřený dostatek prostoru. Součástí výbavy vozu je bezbariérová toaleta v nízkopodlažní části vozu, klimatizovaný interiér a wi-fi pokrytí.
Klárka a Kristýnka
Po proběhlé tiskové konferenci byly obě jednotky, pojmenované Klárka a Krystýnka, pokřtěny na prvním nástupišti láhvemi „dětských rychlých špuntů“. Kmotry jednotek se staly dcery ředitele KŽC, které si svůj den užívaly. A ještě víc si celou páteční událost náležitě užíval Bohumil Augusta, ředitel společnosti KŽC Doprava.
První zastávka „protokolárního vlaku“ byla v Satalicích, kde vlak přivítali místní občané, zástupci radnice a třída mateřské školky s mávátky. Ještě velkolepějšího přivítaní se dočkaly „Klárka a Kristýnka“ v zastávce Praha – Kbely, kde navíc hrála na nástupiště živá kapela a nechyběly ani stánky s občerstvením. Nový vlak si nenechali ujít ani obyvatelé Čakovic.
Na jednu stranu to působilo až kýčovitě. Vítání nových motoráků vypadalo, jako když lidé slaví, že k nim poprvé v historii přijel vlak. Na druhou stranu je hezké, že i v dnešní době se umí lidé pro něco nadchnout a vytvořit pro to příjemnou atmosféru. Ve výsledku je to vlastně fajn, že i takovou událost umí lidé slavit ve velkém. Je to dáno i velikostí městských částí, které mají spíše vesnický ráz a linka S34 pro ně znamená kvalitní a rychlé spojení do centra Prahy. Těžko si lze například představit, že se stejnou slávou budou lidé ve Strašnicích vítat novou tramvajovou „Wanu“.