Do Brna se vrátil z Ukrajiny trolejbus Škoda 9Tr

Trolejbus 9Tr, který vozil cestující ulicemi Brna v 80. a 90. letech minulého století, se vrací do moravské metropole. Dlouhá léta sloužil veřejnosti na Ukrajině, Dopravnímu podniku města Brna se jej nyní podařilo získat zpět. Po kompletních opravách se zařadí do sbírky retrovozů DPMB.


Psal se rok 1980, když Dopravní podnik města Brna koupil a zařadil do provozu trolejbus 9Tr s evidenčním číslem 3136. Začlenil se tak mezi 120 dalších vozů této typové řady, které dopravní podnik v Brně provozoval. Jak byly vozy v dalších letech po dosloužení postupně z provozu stahovány, některé byly nabídnuty k odprodeji. Nabídku využilo západoukrajinské město Rovno, kam byl vůz v roce 1996 společně s dalšími šesti vozy odeslán. V Rovně trolejbus sloužil pod ev. č. 128 v každodenním provozu až do letošního roku, kdy jej stejný osud jako v Brně potkal i zde a byl odstaven z provozu. Dopravnímu podniku města Brna se jej podařilo zachránit před sešrotováním a získat zpět, navíc v roce, kdy podnik slaví výročí 150 let MHD v Brně a 70 let trolejbusové dopravy ve městě.

„Takové věci se nedějí každý den a já jsem pyšný, že se nám podařilo trolejbus 9Tr vrátit zpět do Brna, kde začínal. Moji předchůdci jej kdysi vítali jako nové vozidlo a nyní jej vítáme jako historický unikát, který rozšíří naši sbírku retrovozů“ uvedl generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek. „Vůz bude navždy připomínkou oslav výročí 70 let trolejbusové dopravy v Brně,“ dodal. První trolejbus v Brně vyjel 30. července 1949 na trase od Hlavního nádraží do Slatiny.

Po dlouhých 23 letech se tak vůz vrátil do Brna a dopravního podniku. Než opět vyjede, tentokrát už jen příležitostně, do ulic města, čeká jej kompletní oprava. „Předpokládáme, že bude nutná generální oprava, při které na vozidle vyměníme téměř všechny komponenty tak, aby splňoval všechny bezpečnostní normy. Tyto opravy budou trvat minimálně rok. Náklady budeme schopni odhadnout až po důkladné technické prohlídce vozu,“ vysvětlil Havránek. Vozu se také vrátí jeho původní barva, která byla červeno-krémová.

Trolejbusy Škoda 9Tr vyráběl závod Škoda Ostrov v letech 1958 – 1981, zhotoveno jich bylo více než sedm tisíc kusů. Brněnský dopravní podnik v letech 1963 – 1981 postupně zařadil do provozu celkem 121 trolejbusů této typové řady. Poslední vůz byl z provozu s cestujícími vyřazen v roce 1996. Trolejbus 9Tr, který v Brně jezdil pod ev. č. 3136, dorazil do Brna po náročné cestě na tahači 7. května 2019.

Zdroj: DPMB

Přihlášení ke zpravodaji MHD86.cz (četnost max. 2x měsíčně)