Dbejte své bezpečnosti a myslete na fakt, že tramvaj má přednost nejen na přechodu! Přesně to hlásá kampaň „Neskákej mi pod kola!“, která nyní kromě výstražné tramvaje upozorňuje na nebezpečí střetu nástřikem lidských siluet na tramvajových svršcích. Nástřik obrysů těl byl proveden na místech v Praze s častým rizikem střetu tramvaje s chodcem. Tento počin Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) opět vznikl v rámci uvedené kampaně ve spolupráci s BESIP, Policií ČR
a ROPID.
„Neustále se snažíme připomínat, aby se každý chodec před vstupem na koleje rozhlédl a přesvědčil, zda není v ohrožení. K naší preventivní tramvaji, která jezdí po Praze už od března, jsme připojili výrazné nástřiky siluet, které mají připomenout, že se lidé při přecházení kolejí mohou dostat do bezprostředního nebezpečí. Je to další fáze projektu, který rozhodně není u konce, protože se lidé bohužel dopouštějí stále stejných chyb a ty je mohou stát dokonce i život,“ říká Adam Scheinherr, náměstek primátora pro dopravu a předseda dozorčí rady DPP.
Loňská statistika počtu úmrtí způsobených střetem tramvaje a chodce v Praze je neúprosná: zbytečně vyhaslo 8 lidských životů. Proto se Dopravní podnik rozhodl letos na jaře v komunikaci přitvrdit. Vyslal do ulic preventivní tramvaj, která cestujícím dennodenně připomíná, že nepozornost v silničním provozu je může stát život. Nástřik obrysů těl zvolil DPP jako další „drsné“ rozšíření kampaně, která na problém upozorňuje. Tradiční způsoby komunikace se totiž dříve ukázaly jako neúčinné. Účastníci silničního provozu si totiž mnohdy stále neuvědomují, že tramvaj má na přechodu pro chodce přednost.
Místa nástřiku siluet DPP zvolil podle četnosti chodců a vysoké frekvence jejich přebíhání tramvajového svršku. Jsou to tyto lokality: I. P. Pavlova, Karlovo náměstí – jižně od Spálené, Palackého náměstí, Národní třída, Staroměstská, Malostranská, Palmovka – ve směru na Krejcárek, Flora – východně od zastávky, Želivského, Hradčanská – obě strany, Masarykovo nádraží, Dvorce, Anděl – v ulici Nádražní.
Ze strany Dopravního podniku se ale nejedná o plané strašení občanů a návštěvníků hlavního města. „Vzhledem k tomu, že jen za loňský rok došlo k 104 střetům tramvaje s chodcem, dramatické slogany, polep tramvaje a nyní i nástřik siluet jsou zcela na místě. Počet střetů bohužel neklesá, letos za první pololetí jich DPP zaznamenal 45. I když letos za prvních 6 měsíců zemřel „pouze” jeden chodec, loni za stejnou dobu 6, tj. došlo ke zlepšení o 600 %, ale stále toto číslo není nula. Té se touto kampaní snažíme právě dosáhnout. Ke střetu tramvaje s chodcem totiž pořád dochází poměrně často,“ doplňuje Petr Hloch, vedoucí jednotky Provoz Tramvaje.
„Chodci si často neuvědomují, že i jim zákon ukládá povinnosti, které musí jako účastníci silničního provozu dodržovat. Vzhledem k jízdním vlastnostem tramvajové soupravy by si chodci při přecházení tramvajového pásu měli počínat obzvlášť opatrně. Obecně platí, že chodec nesmí vstupovat na přechod nebo vozovku bezprostředně před blížícím se vozidlem. To stejné se týká i tramvají. Všude tam, kde nejsou přechody pro chodce řízeny světelnou signalizací, proto pamatujme na základní pravidlo, že chodec nemá přednost před tramvají,“ apeluje na nezranitelnější účastníky silničního provozu brig. gen. Tomáš Lerch, ředitel pražské policie.
Tramvaje jsou velmi oblíbeným a zároveň ekologickým dopravním prostředkem. Aby však cestující uvnitř i vně tramvaje byli v bezpečí, je bezpodmínečně nutné chovat se zodpovědně a nevstupovat do cesty přejíždějící tramvaje. K zabránění srážky s jiným vozidlem nebo s chodcem má řidič tramvaje jedinou možnost – včas tramvaj zastavit.
„Brzdná dráha nezatížené tramvaje z rychlosti 50 kilometrů v hodině činí 42 metrů, zatímco osobní vůz stejnou rychlost ubrzdí na cca 13 metrech. Na rozdíl od řidiče automobilu nebo autobusu, který se kromě snížení rychlosti jízdy může překážce vyhnout, však tramvaj, která jede po kolejích, nemá žádný manévrovací prostor,“ dodává Jiří Polomis, Krajský koordinátor organizace BESIP.
Nejčastější chyby chodců ve vztahu k tramvajím, které často mívají fatální následky, jsou například nedání přednosti tramvaji na přechodu pro chodce, přecházení těsně před tramvají, nahlížení do protisměru za tramvají nebo vstoupení do cesty rozjíždějící se tramvaji. Samostatnou kapitolou jsou chodci se sluchátky na uších, kvůli kterým neslyší přijíždějící tramvaj a nedokáží tak včas reagovat na nebezpečí. Dále chodci, kteří se i během přecházení nadále věnují displeji svého mobilu místo provozu kolem sebe.
Zdroj: TZ DPP