Rychlodráha na ruzyňské letiště povede jinudy

Zastávka Praha-Liboc. Vizualizace Metroprojekt Praha

Jinudy nakonec povedou tunely mezi Dejvicemi a Veleslavínem pro připravovanou trať k pražskému letišti. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) představila takzvanou jižní variantu. Tunely povedou pod ulicemi Svatovítská, Norbertov a U Vojenské nemocnice. Místním vadí, že je prý o novince nikdo předem neinformoval.


Předchozí dvě varianty počítaly s tím, že povedou pod Ořechovkou. Proti první se však „vzbouřil“ Fyzikální ústav Akademie věd, když vědci poukazovali na to, že by vlaky jezdící pod budovou narušily jejich práci, třeba proto, že by citlivé přístroje byly ovlivněny otřesy. A tak se trasa posunula o ně co severněji. Jenže tady plány narazily pro změnu na odpor místních obyvatel. Argumentovali špatným podložím, pamětníci vzpomínali na to, jak dříve byla oblast hodně zavodněná. A tak se hledala varianta třetí. Zvolena byla jižní, která povede pod ulicemi Svatovítská, Norbertov a U Vojenské nemocnice. Stočí se z Dejvic k vozovně a dál ulicemi Pod Bateriemi k Vojenské nemocnici.

Jenže podle kritiků nejnovějšího návrhu může být důvod jiný než odpor místních nebo nekvalitní podloží. Trasa vedená pod Ořechovkou totiž vedla pod lukrativními stavebními pozemky, které by stavbou mohly ztratit na hodnotě.

Šestková radnice tvrdí, že obyvatelé bydlící v území, kudy má vést nová jižní varianta, jsou dostatečně informováni, lidé z „baterií“ si však myslí opak. „Veřejnost byla informována ihned poté, co v dubnu schválilo Zastupitelstvo Prahy 6 přípravu jižní varianty, a to jak v obecních periodikách, tak v tisku či TV Praha, dále na web stránkách Prahy 6 i FB stránkách,“ míní radní Prahy 6 pro strategický rozvoj Eva Smutná (TOP 09) s tím, že nyní bude následovat odborné prověřování a posuzování trasy a po prázdninách bude opět projekt představen občanům.

Místní to ale vidí jinak, když se začátkem června konala v Národní technické knihovně konference k plánované železniční trati na letiště, poslechnout si prý informace přišli lidé z Ořechovky, lidé z baterií ale ne, protože prý netušili, že nová trasa vede pod jejich pozemky. „Nevěděli jsme předem, co je jižní varianta. U radnice, která sama sebe představuje jako transparentní a otevřenou, mě tohle vážně překvapilo,“ tvrdí jeden z obyvatel baterií.

„Tunely navržené v tzv. jižní variantě jsou vedeny geologicky stabilním prostředím, neohrožují zdroje podzemní vody a sestupují velmi hluboko pod úroveň terénu,“ řekl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda s tím, že ražení tunelů nijak nenaruší statiku okolní zástavby.

„Říkají, že se bude razit pětaosmdesát metrů pod zemí, a že o ničem nebudeme vědět. Dobře si ale pamatují na problémy třeba při stavbě Blanky a lidé na Petřinách říkají, že cítí projetí každé soupravy metra,“ pochybuje obyvatel baterií. Pracovat na tunelech by se mělo asi za šest let, otázka je, na kolik nakonec stavba vyjde. Původně se mluvilo o částce přesahující 13 miliard korun, nyní jsou údajně náklady odhadovány na 14 miliard, a to prý právě z důvodu změny trasy. Z prodražení tak může mít radost třeba Metrostav, který tunely postaví.

Kritici současné jižní varianty dále namítají, že stavba tunelů postrádá pro obyvatele Prahy smysl, protože v podstatě kopíruje trasu metra, a že lepší by bylo projekt předělat a vést trať tak, aby nabídla nové spojení, například v trase Veleslavín – Břevnov – Anděl – Karlovo náměstí – Hlavní nádraží.

Tato trasa by navíc vyřešila i kapacitní problém dráhy, kdy i po rekonstrukci Negrelliho viaduktu nebude možné vést všechny vlaky až na Masarykovo nádraží, ale některé budou muset být ukončeny pravděpodobně už ve Veleslavíně.

Vyšlo v časopise Vaše 6, 6/2019

Přihlášení ke zpravodaji MHD86.cz (četnost max. 2x měsíčně)