Plastové sedačky v metru. Dva roky testování bez žádného vyhodnocení

Když před dvěma roky Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) oznámil cestujícím, že začne v pražském metru testovat plastová sedadla, vyvolalo to poměrně velkou nevoli u cestujících. K plastovým sedačkám se chce podnik přiklonil z důvodu šetření nákladů na úklid a čistotu vozidel metra.


Čisté lze udržovat i současné čalouněné sedačky ve vozech M1 na trase C, jenže jejich údržba je nákladnější a vyžaduje pravidelnou kontrolu čistoty sedadel. Oproti tomu plastové sedačky vyžadují minimální údržbu z pohledu čistoty. Co nezachytí hadr uklízečky v depu, to „vytřou“ svým ošacením cestující při sezení na sedadlech. Logicky je tento způsob pro podnik jednodušší a levnější. Proto vážně uvažuje o jejich instalaci do všech souprav M1 na trase C.

11. července 2019 oznámil dopravní podnik, že bude testovat další typ plastových sedadel v metru. „Nové plastové sedačky si mohou vyzkoušet cestující na lince C pražského metra. Společnost Siemens ve spolupráci s Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP) je osadila do soupravy 4147-4148, ve které je už od předloňska ve zkušebním provozu nainstalovaný jiný typ laminátových sedaček. Cestující si tak mohou v jedné soupravě užít jízdu na všech třech typech sedaček. Po vyhodnocení cca ročního zkušebního provozu bude konkrétní typ a verze sedáků, který pražskému provozu vyhoví nejvíce, nasazen trvale do všech souprav typu M1,“ uvádí DPP v tiskové zprávě.

Nabízela se proto otázka, jak dopadl testovací provoz už dva roky testovaných platových sedadel. Proto byl dopravní podnik 23. července osloven s žádostí o poskytnutí dokumentu, který vyhodnotil první typ testovacích sedaček. Po několika urgencích přišla z dopravního podniku po téměř měsíci (20. srpna) překvapivá odpověď. „Zkušební provoz sedaček MSV Interiéry zatím vyhodnocen nebyl,“ sdělil z tiskového oddělení DPP Daniel Šabík.

Plastová sedadla MSV. Foto: DPP

Dopravní podnik, který má 10 930 zaměstnanců (z toho 4 265 tvoří řidiči), nedokázal zadat žádnému z svých pracovníků úkol vyhodnotit testovací provoz plastových sedaček.

Dále Daniel Šabík z tiskového oddělení DPP dodává: „Všechny testované druhy sedaček budeme vyhodnocovat najednou, po ukončení zkušebního provozu nejnovějších, nedávno nasazených sedaček Revo od společnosti Ruspa. Vzhledem k požadované délce testování očekáváme, že výsledky budou k dispozici nejdříve o letních prázdninách příští rok.“

Plastová sedadla Revo od společnosti Ruspa. Foto: DPP

Plastová sedadla Revo od společnosti Ruspa. Foto: DPP

A co teprve velkokapacitní autobusy na letiště…

Případ plastových sedaček dobře ilustruje situaci v celém dopravním podniku. Pokud ani po dvou letech nedokáže vyhodnotit test plastových sedaček v jediném voze metra, nemůžeme se divit, že tento obrovský podnik nedokáže pružně rozhodovat v podstatnějších věcech. Například ve věci nákupu velkokapacitních autobusů pro letištní linku 119. První takový autobus testoval DPP už v únoru 2016. Další typ testoval na podzim roku 2016.

Nemluvě o linkách 107, 112 a 136, na které by bylo také vhodné vypravovat velkokapacitní autobusy. Přesto, že má dopravní podnik v posledních letech nedostatek řidičů, nákup velkokapacitních autobusů se stále odkládá. Přitom zmíněné autobusy by na vytížených linkách nejen odvezly více cestujících, ale také by bylo potřeba méně řidičů a autobusů oproti současnému stavu.

Dokonce v červnu 2017 přijala Rada hl. m. Prahy (RHMP) následující usnesení: „Rada hlavního města Prahy žádá předsedu představenstva DP Praha, a.s. o součinnost s organizací ROPID při řešení kapacitních problémů na lince 119 pořízením velkokapacitních autobusů nejpozději do zahájení letní sezóny 2018.“ Ani toto usnesení RHMP nepomohlo k realizace.

Bylo proto naivní se ptát dopravního podniku, jestli vyhodnotil plastová sedadla v metru, když několik let váznou důležitější úkoly.

Na výjezdu z obratiště Nádraží Veleslavín (únor 2016)

Van Hool přijíždí do zastávky Terminál 1 (listopad 2016)

 

Přihlášení ke zpravodaji MHD86.cz (četnost max. 2x měsíčně)