DPP nakoupil v Maďarsku vyřazené tramvaje. Jejich modernizace se vleče roky

Miskolc: Tramvaj KT8D5 na lince 1 (rok 2011)

Zatímco maďarský Miskolc nakoupil nové tramvaje, aby mohl staré vozy vyřadit. Pražský dopravní podnik jde opačnou cestou. Místo nových tramvají skupuje od roku 2016 vyřazené vozy z Maďarska. Dodnes žádná z odkoupených maďarských tramvají nejezdí, jelikož dílny dopravního podniku neměly kapacitu na modernizaci těchto vozů. Teď se má situace zlepšit.


Plzeňská Škoda Transportation vyrobila v letech 2013-2014 pro maďarský Miskolc 31 moderních tramvají Škoda 26T ForCity Classic. Ty v provozu postupně nahradily dosluhující tramvaje KT8D5 vyrobené v ČKD Praha a ojeté tramvaje řady E z Vídně. Právě o vyřazené tramvaje KT8D5 projevil před několika lety zájem pražský dopravní podnik. V roce 2016 nakoupil prvních 7 vozů, ke kterým v letošním roce dokoupil dalších 8 vozů. Celkem odkoupil 15 tramvají.

Miskolc: Tramvaj KT8D5 na lince 1 (rok 2011)

Miskolc: Tramvaj Škoda 26 T ForCity Classic. Foto: David Dienstbier

Jedna vyřazená tramvaj z dodávky v roce 2016 stála podle dopravního podniku průměrně 1 390 000 Kč. Průměrná cena za vůz z letošní série byla 925 000 Kč. Důvodem byl horší stav vozů. Ač modernizace jedné tramvaje má zabrat pracovníkům dílen dopravního podniku 4 měsíce, od nákupu v roce 2016 dosud žádná z nich nebyla dokončena.

Podle vyjádření Ondřeje Kubáta z dopravního podniku vyjde modernizace tramvaje v dílnách přibližně na 21 milionů a poskytl plán zahájených prací. Ve roce 2019 mají být dokončeny dva vozy, v letech 2020-2023 budou každoročně dokončeny 3 vozy a poslední vůz bude zmodernizovaný v roce 2024. Průměrná doba zmodernizování jednoho vozu tak fakticky zabere zhruba 4 roky.

Zdroj: DPP

Zrekonstruovaná tramvaj KT8N ve smyčce Kotlářka

Plánuje DPP také nákup nových moderních tramvají? Ondřej Kubát z pražského dopravního podniku k tomu říká: „Na základě schválené strategie, zejména z důvodu plánovaného rozšiřování tratí DPP, o nákupu nových vozů uvažuje. Jako optimální se jeví zahájení veřejné soutěže a následné zajištění rámcové smlouvy na nové vozy v roce 2022. V období od roku 2024 (dle aktuální výstavby TT) bude nutné pořízení až 20 ks tramvají délky 32 metrů. V dalších letech od roku 2025 (taktéž dle upřesnění plánovaného vývoje výstavby TT) bude pořízeno dalších až 30 ks tramvají délky 32 metrů. Celkem by tedy došlo k pořízení cca 50 nových dlouhých tramvají (ekv. 100 T).“

Jenže kromě navýšení počtu tramvají pro nové tratě bude třeba řešit i modernizaci stávajícího vozového parku. Ulicemi Prahy jezdí pořád přes 300 vysokopodlažních tramvají řady T3, které už byly opakovaně opravovány a modernizovány. Bohužel i tak se ozývá nápady, že minimálně část z nich bude opětovně zmodernizována, místo pořízení nových vozů, jak činí v zemích na východ od Prahy.

Nebo se půjde už vyzkoušenou cestou a místo nových tramvají bude Praha vykupovat vyřazené tramvaje ČKD Tatra z celé střední a východní Evropy. Což by mohlo znamenat i rozšíření provozu retrolinek. K té s číslem 23 by mohly vzniknout další linky. Na začátku září musely být pro nedostatek provozních vozů vypraveny retrovozy i na běžnou linku 7. U veřejnosti to vyvolalo kladné reakce.

 

Přihlášení ke zpravodaji MHD86.cz (četnost max. 2x měsíčně)