Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) omezuje provoz městské dopravy. Zkracuje autobusové linky a škrtá desítky spojů. Zhoršení kvality dostupnosti MHD nazývá v tiskové zpravě Petr Witowský (předseda představenstva a generální ředitel DPP) optimalizací. Jenže nyní se ukazuje, že není nutné rušit spoje z důvodu nedostatku řidičů. Ozývají se soukromí dopravci, kteří mají zájem převzít linky (výkony) pražského dopravního podniku. Mají řidiče i autobusy. Někteří už jednali i s ROPIDem, organizátorem pražské MHD.
Posluchači Dopravním podcastu (39) se o této skutečnosti dozvěděli už 24. října.
Například dopravce VALENTA BUS, který už nyní jezdí na linkách PID číslo 323 a 620 jednal s ROPIDem o převzetí linky 246 (Zličín – Obchodní centrum Sárská – Zbraslavské náměstí), kterou v současnosti vypravuje dopravní podnik. „Už jsme byli v jednání o možném převzetí linky č. 246 od prosince 2019. Nabídli jsme nejdříve dvě pořadí s tím, že následně přidáme ještě jedno. Předběžně jsme měli i poptávku na nákup nových autobusů Mercedes Benz Citaro, které měly být dodány v druhém pololetí roku 2020. Do té doby bychom dopravu zajišťovali autobusy Iveco Crossway LE,“ sdělil Libor Valenta pro dopravní magazín MHD86.cz
Dopravce Arriva se připravuje od prosince na rozšíření provozu linek, které už v rámci Pražské integrované dopravy provozuje. Jedná se například o linku 146. „Pokud bychom dostali nějakou nabídku, mohli bychom uvažovat o nějaké lince v okrajových částech Prahy s menším počtem spojů,“ reagoval Martin Farář, tiskový mluvčí Arrivy na dotaz, zda by měli zájem o zrušené výkony na linkách dopravního podniku.
Další z dopravců, kteří nabízí své kapacity pro linky MHD je Martin Uher, který v současnosti provozu linky 243, 314, 317, 318, 320, 321, 334, 446, 447, 448 a 449. „Volné kapacity a možné subdodávky řeším s Ropidem a IDSK,“ sdělil Petr Kučera z firmy MARTIN UHER.
„Ano, měli bychom zájem o výkony v pražské MHD“, sdělil také Václav Mžika z dopravní společnosti Baronetto. Už dříve nabízeli svou kapacitu, jenže jim bylo sděleno, že linky městské dopravy se budou ve výběrových řízeních soutěžit po svazcích a budou zaměřeny především na větší dopravce, kteří mají větší vozový park.
„Výběrová řízení se měla konat od roku 2019 postupně na jednotlivé svazky. Velkou otázkou bylo nastavení podmínek a požadavků, výše financování za km, délka smlouvy a zajištění záruk v případě ukončení linky. Nejasné/nejednotné byly i požadavky na výbavu a stáří vozového parku. Výše uvedené je pro menší dopravce důležité především pro výběr a případný nákup nových vozů. Proto jsme se zatím postavili pouze do role subdodavatele, kdy se snažíme vypomáhat jako subdodavatel stávajících společností, které mají uzavřenou smlouvu s ROPID,“ dodal Mžika z Baronettu pro web MHD86.cz.
„Pokud bychom měli financování s dlouhodobějším kontraktem (min. 5 let) stejně jako má DPP, byli bychom schopni pořídit nové vozy. Zájem bychom měli především o linky zajišťující obslužnost v jižním sektoru Prahy,“ uzavírá nabídku Václav Mžika z dopravní společnosti Baronetto.
Jak se zdá, dopravců, kteří mají zájem převzít výkony dopravního podniku je hned několik. Nabízí se otázka, proč ROPID, který organizuje pražskou MHD a objednává si jednotlivé výkony u dopravců nepřevedl výkony DPP na soukromé dopravce. Dopravnímu podniku mohly být odebrány některé menší linky, kde by provoz zajistili menší soukromí dopravci. Páteřní autobusové linky by zůstaly v režii DPP, kam by městský dopravce soustředil své kapacity. Omezování pražské MHD není nutné v rozsahu, v kterém je a bude aplikováno.