Dočká se Praha po letech velkokapacitních autobusů? Veřejná zakázka se uzavírá

Van Hool na ruzyňském letišti

Už 4 roky se v Praze mluví o nákupu velkokapacitních autobusů. Několik typů se vyzkoušelo, ale nikdy nedošlo k jejich zakoupení. A to přesto, že roste počet přepravených osob na ruzyňském letišti a zároveň má dopravní podnik s nedostatkem řidičů.

Možná se blýskne na lepší časy v těchto dnech. Dopravní podnik vypsal 3. října 2019 veřejnou zakázku na nákup 20 ks velkokapacitních autobusů s lhůtou pro podání nabídek do 18. listopadu. Ale kvůli dotazům uchazeče byla prodloužena. „Lhůta pro podání nabídek ve veřejné zakázce na nákup 20 ks velkokapacitních autobusů vypsané DPP 3. 10. 2019 byla dle zákona o zadávání veřejných zakázek prodloužena do 29. 11. 2019 z důvodu dotazů uchazeče,“ sdělil Daniel Šabík z dopravního podniku.

Na otázku, jak probíhají jednání DPP s ROPIDem, s výrobci a jak se postavil k Usnesením Rady hl. m. Prahy z let 2016 a 2017 odpověděl Daniel Šabík z dopravního podniku stručně: „Při realizaci jednotlivých kroků jsme vycházeli z příslušných usnesení RHMP, projednávali jsme je jak s náměstkem pro dopravu, tak i s ROPIDem, a to včetně změn termínů, rozsahu požadovaného počtu vozidel i úprav jejich specifikace (standardy kvality atd.).“

Stojí za povšimnutí, že od prvních testovaných vozů uběhly už téměř 4 roky. Před rokem zadal dopravní podnik první zakázku na dlouhodobý pronájem velkokapacitních vozů do které se nikdo nepřihlásil. Letos zadal zakázku na nákup těchto autobusů, která snad dopadne úspěšně.

Zároveň však dopravní podnik „rozehrál hru“ s trolejbusy na letiště. Jejich velkým příznivcem je především Jan Šurovský, technický ředitel – povrch v dopravním podniku. Realizace trolejbusové linky na letiště má vyjít téměř na miliardu korun. K tomu se před časem vyjádřil v rozhovoru pro denik.cz generální ředitel DPP Petr Witowski: „Když za mnou přijde kolega Šurovský s tvrzením, že nejlepší řešení dopravy na letiště je elektrifikace linky 119 a že nás to bude stát 900 milionů korun, tak není v mých silách, abych byl schopen mu do detailu oponovat a rozporovat to.“

Zlí jazykové na internetu píší, že odklon k trolejbusům může být směřován ze dvou důvodů – tedy ze třech. Prvním jsou dotace na zavedení „čisté“ elektrické linky (která bude jezdit na uhlí vytěžené a spalované v severních Čechách), druhým důvodem je často uváděna možnost dodání vozidla nejmenovanou českou firmou, která má problém vyrobit velkokapacitní autobus a třetí důvod? Hračka pro „velké kluky“, obdobná lince 58.

Předtržení konzultace k trolejbusů už skončily a nyní se vyhodnocují, jak sdělil pro MHD86.cz Daniel Šabík z DPP: „Téměř současně s veřejnou zakázkou na nákup velkokapacitních autobusů jsme vypsali i předběžnou tržní konzultaci k záměru koupit 20 ks velkokapacitních bateriových trolejbusů. Na základě požadavku uchazečů jsme její termín prodloužili do 31. 10. 2019. V současnosti kolegové zpracovávají obdržené odpovědi a připravují zadávací dokumentaci pro vypsání příslušné veřejné zakázky.“

Zda na letiště budeme jezdit autobusem, či trolejbusem se dozvíme v následujících týdnech. Otázkou zůstává, zda by nebylo vhodnější začít stavět na letiště metro a vlak, než se dohadovat, zda koupit autobusy a nebo postavit novou trolejbusovou trať.

Seznam kroků, které DPP realizoval v rámci testování a nákupu velkokapacitních autobusů (zdroj DPP):