Druhou listopadovou neděli se Poznaň akcí „Pożegnanie Helmutów“ rozloučila s pravidelným provozem vozů Düwag GT8. První vozy z Düsseldorfu byly dodány již v roce 1996, poprvé s cestujícími pak vyjely 30. ledna 1997 při otevření trasy PST (Poznański Szybki Tramwaj – Poznaňská rychlá tramvaj). I přes jejich stáří byly vozy málo poruchové a oblíbené mezi řidiči i cestujícími.
Během 22 let se na Poznaňských kolejích vystřídalo celkem 56 vozů z Düsseldorfu a 31 z Frankfurtu nad Mohanem – část z nich byla obousměrná. Postupem času byly v souvislosti s dodávkami nových vozů postupně odstavovány. Posledním „hřebíčkem do rakve“ pak byly dodávky nových Moderusů Gamma. Do dodání plného počtu ještě zůstane pětice obousměrných vozů GT8 jako záložní, zejména pro použití při výlukách. Několik dalších vozů pak bude sloužit jako služební.
V neděli 10.11 se úderem jedenácté hodiny otevřely brány vozovny Madalińskiego, kde byly vystaveny historické vozy GT6 – 2513 z Düsseldorfu, GT8 – 702 z Düsseldorfu, GT8ZR – 907 z Frankfurtu nad Mohanem (v původních barvách německých dopravců) a zbývající provozní vozy 697, 699, 703, 707, 708, 711 a 712.
Ve 12 hodin pak všechny vozy vyjely do města po trase MADALIŃSKIEGO – Hetmańska – Głogowska – PST – OS. SOBIESKIEGO (12:28) – trasa PST – Roosevelta – Fredry – Gwarna – Święty Marcin – Podgórna – most św. Rocha – trasa Kórnicka – FRANOWO (průjezd vozovnou) (13:45) – Zegrze – Hetmańska – 28 Czerwca 1956 r. – Górna Wilda – Królowej Jadwigi – Strzelecka – Podgórna – Plac Wolności – Fredry – Most Teatralny – Roosevelta – Wielkopolska – PIĄTKOWSKA (14:45) – Wielkopolska – Roosevelta – Dąbrowskiego – Kraszewskiego – Zwierzyniecka – Roosevelta – most Dworcowy – Wierzbięcice – MADALIŃSKIEGO.
Jízda tramvajemi byla bezplatná a mnoho lidí si nenechalo ujít příležitost se naposledy svézt.
Text a foto Jiří Pecina
- 8. května ovládnou trasu metra C historické soupravy
- DPP vymění pražce, kolejnice a výhybky na traťových kolejích vedoucích ze stanice Depo Hostivař do stanice Skalka
- Odklízení vykolejených vozů po nehodě u Klínce začne ve čtvrtek
- DPP hledá zhotovitele trolejbusové trati na Malvazinky
- České dráhy kupují deset lokomotiv Vectron
- DHL ukončilo financování linky 354, mají vlastní svozové linky A až D
- Lime v roce 2023 v Praze najel téměř 3 miliony kilometrů
- Dopravní podcast (176) → Miroslav Řezníček, zákaznická péče Flixbus
- Podcast dopravní 6 (30) → Ceny parkování v Evropě, budoucnost nádraží a dopravní historie