Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vypsal v roce 2019 zakázku na 20 velkokapacitních autobusů. Ty měly být primárně určeny na linku 119, která jezdí v Praze 6 z Veleslavína na ruzyňské letiště. Jenže žádný výrobce neměl o zakázku v nastavených parametrech zájem.
„Pro úspěch ve veřejné zakázce na nákup 20 velkokapacitních autobusů jsme udělali maximum – před vypsáním jsme zrealizovali 2 kola předběžných tržních konzultací (PTK), oslovili jsme všechny stávající i potenciální výrobce velkokapacitních autobusů v Evropě, prodloužili jsme PTK na základě předběžného zájmu výrobců a podle jejich vyjádření jsme připravili dokumentaci pro vypsání samotného tendru, vše v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek,“ sdělil dopravnímu magazínu MHD86.cz Daniel Šabík z dopravního podniku.
Dopravce oproti první veřejné zakázce na velkokapacitní autobusy změnil své požadavky. Místo pronájmu s plným servisem ze strany výrobce chtěl nyní autobusy koupit. Proč se přesto žádný výrobce nepřihlásil? Jednou z možností mohl být požadavek výrobců na zkrácení záruční doby. „Pro DPP by to znamenalo výrazné zhoršení podmínek a zvýšení nákladů do budoucna. V tendrech na standardní, kloubové nebo midi autobusy, které jsme doposud realizovali, žádný z výrobců neměl výhrady k námi požadované záruční době,“ dodává Šabík.
Dalším z důvodů může být podle Šabíka malá velikost zakázky, či odklon výrobců k bateriovým trolejbusům. Přesto existuje v Evropě řada měst, kam byly v posledních době tříčlánkové autobusy dodávány. Patří mezi ně například španělská Barcelona, švédské Mälmo, norský Bergen a Trondheim, či Lucemburk.
Mrzí nás to, zní z DPP
„Nás samotné to mrzí, nicméně opakování stejné veřejné zakázky v současnosti neplánujeme. O to více se soustředíme na urychlení prací na elektrifikaci linky 119, kde na přelomu letošního a příštího roku očekáváme získání pravomocného územního rozhodnutí a stavebního povolení. Na základě již realizovaného prvního kola předběžných tržních konzultací registrujeme násobně větší zájem u výrobců tříčlánkových bateriových trolejbusů než u výrobců velkokapacitních autobusů. V současné době připravujeme další kolo předběžných tržních konzultací a v průběhu prvního pololetí 2020 samotnou veřejnou zakázku na nákup velkokapacitních trolejbusů vypíšeme,“ říká Daniel Šabík (DPP).
O zrušení zakázky na velkokapacitní autobusy rozhodlo představenstvo dopravního podniku na lednovém zasedání. Jak bude řešena doprava na letiště v letošní sezóně není jasné. Loňské zdvojené spoje linky 119 se ukázaly jako neefektivní, jelikož druhý autobus odjíždět často téměř prázdný. Zároveň dopravní podnik je svázán nedostatkem řidičů autobusů. Velkokapacitní autobusy by se přitom hodily nejen na letištní linku 119, ale také na další linky s krátkými intervaly. Například linky číslo 107, 112 a 136.
„Dopravu na letiště v letošní hlavní sezóně budeme řešit společně s ROPIDem na základě vyhodnocení loňských letních prázdnin i sčítání počtu cestujících na lince 119,“ uzavírá Daniel Šabík z DPP.
O zrušené zakázce na velkokapacitní autobusy byl také 45. díl Dopravního podcastu.
Seznam kroků, které DPP realizoval v rámci testování a nákupu velkokapacitních autobusů (zdroj DPP):
- prověření a projednání legislativních podmínek pro zkušební i trvalý provoz autobusů, které překračují délkové a hmotnostní limity pro provoz na pozemních komunikacích (2015)
- krátkodobý zkušební provoz autobusu Mercedes-Benz CapaCity L (únor 2016)
- dlouhodobý zkušební provoz autobusu Van Hool AGG 300 (od 15. 11. 2016)
- dlouhodobý zkušební provoz autobusu Mercedes-Benz CapaCity L (od 18. 8. 2017)
- vypsání veřejné zakázky na dlouhodobý pronájem minimálně 18 velkokapacitních autobusů včetně servisu (září 2018). VZ zrušena v březnu 2019 z důvodu neobdržení žádné nabídky.
- předběžná tržní konzultace s výrobci za účelem nákupu 20 vozidel a úpravy a rozšíření zadávací dokumentace pro zvýšení pravděpodobnosti obdržení relevantní nabídky
- veřejná zakázka na nákup 20 vozidel (hybridní nebo naftový pohon)
- postupné úpravy v garážích Řepy pro deponaci a servis velkokapacitních vozidel
- Podcast dopravní 6 (43) → Podzimní nájezdy aut do Prahy 6 a chybějící Pražský okruhAktuální informace k řešení tranzitní dopravy ve Veleslavíně, Vokovicích a na Malém Břevnově, jednání s THMP ohledně světelné závory a posuvných zábran pro školní ulice, příprava rekonstrukce Čs. … Pokračovat ve čtení
- U5 ve Stuttgartu jezdí nově až do Leinfelden Neuer MarktNa novou konečnou ve čtvrti Leinfelden se cestující vozí od 18.října. Stanice je 700 metrů vzdálena od původní konečné, má dvě boční vyvýšená nástupiště, bezbariérový přístup a vlaky … Pokračovat ve čtení
- Polovina vlaků umožňuje nabíjet cestovní elektronikuKaždá kancelář nebo domácnost potřebuje zdroj elektřiny pro napájení notebooků, mobilních telefonů, tabletů a další elektroniky. Nabíjet cestovní elektroniku lze nyní ve 4 184 spojích Českých drah, které tak … Pokračovat ve čtení
- Zástupci Prahy 6, Horoměřic a Nebušic přijali společnou deklaraci k podpoře MHDČlenové Rady městské části Praha 6, Rady obce Horoměřice a městské části Praha – Nebušice se sešli 18. listopadu na společném jednání, aby řešili otázku dopravní situace a … Pokračovat ve čtení
- Poslední letošní etapa rekonstrukce stropní desky nad vestibulem stanice Florenc CO tomto víkendu bude Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) pokračovat v odstraňování několikatunových betonových kvádrů původní monolitické desky nacházející se pod křižovatkou ulic Ke Štvanici a Křižíkova. Z důvodu … Pokračovat ve čtení