Také v roce 2019 pokračoval trend růstu počtu cestujících na železnici. Statistiky největšího českého osobního dopravce ukazují meziroční zvýšení o tři miliony. Stále více zákazníků navíc využívá vlaky Českých drah pro delší cesty, dynamicky se tak loni vyvíjel i přepravní výkon.
„Čísla ukazují dva hlavní trendy. Lidé se vracejí do vlaků a cestujína větší vzdálenost. Přepravní výkon rostl o 5,6 % a průměrná vzdálenost, kterou zákazníci v našich vlacích ujedou, je už téměř 48 kilometrů,“ upřesňuje předseda představenstva a generální ředitel ČD Václav Nebeský a dodává: „Jednak je to tím, že hodně investujeme do nových vozidel i služeb a jednak jsou dnes lidé ochotní dojíždět za prací mnohem dál než před lety. Navíc podle čerstvého průzkumu jsou naše dálkové spoje u zákazníků oblíbené jako alternativa k autům při návštěvách příbuzných či přátel.“
České dráhy se proto na segment dálkové dopravy více zaměřují. Firma začne od příštího roku postupně nasazovat na vnitrostátní spoje mezi Prahou a Chebem nové vagony, které se v současné době vyrábějí. Právě spojení Prahy a Plzně, kde budou cestující nové vozy také využívat, je jednou z relací s vysokým potenciálem růstu cestujících. Nových vozů bude 50 a budou obdobné jako v railjety. Na nákup dalších 180 dálkových vagonů vypsaly České dráhy zakázku. Ještě v prvním čtvrtletí pak hodlají vypsat zakázku na desítky lokomotiv.
Podle místopředsedy představenstva a náměstka generálního ředitele pro obchod Radka Dvořáka je dalším segmentem, který se v posledních několika letech výrazně rozvíjí, příměstská doprava: „Například do Prahy denně dojíždějí desítky tisíc lidí z Říčan, Kralup nad Labem, ale taky z Lysé nad Labem nebo z Milovic, které jsou 40 kilometrů daleko. Tam, kde je to možné, jezdí ve špičkách zdvojené soupravy. Zahuštění dopravy ale pomalu naráží na kapacitu infrastruktury.“
Počet přepravených cestujících a přepravní výkon ČD
rok 2018 | rok 2019 | změna | |
počet cestujících (v mil.) | 179,2 | 182,1 | + 1,6 % |
přepravní výkon (mil. oskm) | 8225 | 8685 | + 5,6 % |
TZ ČD
- Foto: Jak probíhal převoz první tramvaje Škoda 52THistoricky první přepravu tramvaje Škoda 52T z Plzně do Prahy řádně dokumentoval jak výrobce – Škoda Group, tak objednatel – Dopravní podnik hl. m. Prahy. Na následujících fotografiích … Pokračovat ve čtení
- Dijon plánuje třetí tramvajovou linkuPo úspěšném zavedení linek T1 a T2 se francouzský Dijon připravuje na výstavbu nové tramvajové linky číslo 3, která má posílit městskou hromadnou dopravu a přispět k udržitelnějšímu … Pokračovat ve čtení
- Flixbusem z Brna a Prahy do Štětína a k baltskému mořiFlix, rychle rostoucí společnost v oblasti cestovních technologií, pokračuje ve své expanzi a oznamuje nové spojení ze střední Evropy na baltské pobřeží. Obnovuje se též linka do Srbska. … Pokračovat ve čtení
- AŽD jako první v Evropě prezentuje autonomní vlak s cestujícími na širé tratiSpolečnost AŽD ve spolupráci se Správou železnic dnes demonstrovala veřejnosti stoprocentní technologickou připravenost pro zahájení pravidelného provozu první železniční autonomní linky s cestujícími na širé trati v Evropě, … Pokračovat ve čtení
- První Škoda 52T složena v PrazePrvní ze čtyřiceti nových tramvají Škoda 52T už je složena v ústředních dílnách Dopravního podniku hl. m. Prahy. Vůz s evidenčním číslem 9503 vyrazil včera večer z Plzně … Pokračovat ve čtení