Zatímco v Praze, pokud chcete jet někam metrem a přestoupit na jinou linku, musíte cestovat přes centrum a vytížené přestupní uzly Muzeum, Můstek či Florenc, v Moskvě už 66 let funguje okružní linka, která odlehčuje linkám a stanicím v širším centru města.
Linka číslo 5, zvaná Kolcevaja, měří 19,4 km a byla postavena v padesátých letech ve třech etapách. První úsek Park Kultury – Kurskaja byl otevřen v roce 1950, o dva roky později následoval úsek Kurskaja – Běloruskaja a nakonec 14. března 1954 byl zprovozněn úsek Běloruskaja – Park Kultury, čímž byla okružní linka dokončena.
Na povrchu linka po většinu trasy kopíruje Sadovoje kolco, což je nejmenší z okružních komunikacích, které obepíná historické jádro města. Sadovoje kolco vzniklo na místě původního opevnění středověkého města v 19. století.
Linka 5 patří se svými stanicemi k nejkrásnějším. Najdete na ní většinu architektonicky známých stanic moskevského metra. Každá stanice je předmětem kulturního dědictví regionálního významu. Na lince bylo instalováno přes 700 lustrů a dalších osvětlovacích těles. Desky mramorů a žuly byly přivezeny z Kavkazu, Uralu, Ukrajiny i Uzbekistánu.
Okružní linka v Moskvě byla tématem Dopravního podcastu:
Na lince 5 byly poprvé v Moskvě postaveny eskalátorové tubusy pro čtyři ramena eskalátorů. Stanice na dříve postavených linkách měly pouze tří ramenné eskalátory. Pokud by se všechny eskalátory z linky 5 poskládaly za sebou, vytvořily by pohyblivé schodiště o délce 10 km.
Když nasednete do metra na lince 5, za půlhodiny obkroužíte širší centrum Moskvy a vystoupíte na stejné stanici, kde jste nastupovali. Zajímavostí je odlišné hlášení stanic. Pokud jede ve směru hodinových ručiček, stanice hlásí mužský hlas, v opačném směru hlásí stanice ženský hlas.
Protože počet linek metra v Moskvě neustále roste a staví se nové trasy, jsou na lince 5 průběžně dostavovány nové stanice, které vznikají v místech, kde se okružní linka kříží s novými linkami, které vedenou radiálně z centra na okraje měst.
V současné době jsou přestupní stanice na všech kříženích, kromě severního protnutí s linkou 10, kde je v plánu otevření stanice Suvorovskaja v roce 2023.
Na trasu je nasazováno přes 30 souprav a denně dokáže přepravit přes 2 miliony cestujících.