Vídeň začala testovat první vodíkový autobus. V provozu bude na severu města každý den do 12. června. Test je součástí příprav zakázky na desítku vozidel. Vídeň navíc poptá i 72 elektrobusů.
Cestující na severu Vídně se poprvé mohli svézt vodíkovým autobusem v barvách městského dopravce Wiener Linien. Na místní lince 39A se totiž od 4. do 12. června každý den setkají s autobusem Solaris Urbino 12 hydrogen, který je nyní na testování v rakouském hlavním městě.
- Podcast dopravní 6 (43) → Podzimní nájezdy aut do Prahy 6 a chybějící Pražský okruh
- U5 ve Stuttgartu jezdí nově až do Leinfelden Neuer Markt
- Polovina vlaků umožňuje nabíjet cestovní elektroniku
- Zástupci Prahy 6, Horoměřic a Nebušic přijali společnou deklaraci k podpoře MHD
- Poslední letošní etapa rekonstrukce stropní desky nad vestibulem stanice Florenc C
10 vodíkových autobusů od 2023
Právě na tuto linku chce Vídeň od roku 2023 nasadit deset autobusů na vodíkový pohon. Kromě vozidel je ale nutné zajistit dostatečnou infrastrukturu. Městský distributor energií Wiener Netze proto do autobusové garáže v blízké čtvrti Leopoldau poskytl speciální čerpací stanici. Ta v testovacím provozu doplní do nádrže 35 kilogramů vodíku za dvanáct minut, v ostrém provozu lze čas snížit i na osm minut. S plnou nádrží podle Wiener Linien autobus ujede 400 kilometrů, v plánu je jedno dotankování denně. Městský energetický podnik Wien Energie mezitím pracuje na způsobech, jak co nejefektivněji a nejekologičtěji získávat vodík pro běžný provoz.
Požadavky na vozidla jsou ve Vídni relativně vysoké: nízké intervaly, malý rozestup mezi zastávkami, hustý provoz a členitá městská topografie vyžadují od výrobců dobře vyladěné vozy. Ve Vídni nyní testují stejný typ autobusu, který Solaris letos v počtu dvanácti kusů dodává do severoitalského Bolzana a který si objednali i v Kolíně nad Rýnem, Wuppertalu nebo nizozemský dopravce Connexxion.
Vozidlo je vybaveno novým palivovým článkem (70 kW) a bateriemi Solaris High-Power. Baterie využívá energii z vodíku i rekuperační energii z brzdění, její odpadní teplo slouží k vytápění a chlazení interiéru vozidla. Vodíková nádrž se nachází na střeše autobusu. Pohonný systém je napojen na e-motory (2 x 125 kW).
Vídeňská MHD myslí na ekologii
Test vodíkových autobusů je součástí příprav na nové zakázky na bezemisní autobusy. Příští rok poptá Wiener Linien kromě deseti standardních autobusů na vodík i 62 vozů s elektropohonem, v roce 2024 chce pokračovat zakázkou na nové elektromidibusy, které nahradí vozidla z roku 2013. Všech 82 nových vozidel by mělo ve Vídni jezdit nejpozději do roku 2027, do té doby vyroste i potřebné zázemí. Očekávané investice přesáhnou 50 milionů eur.
„Veřejná doprava má klíčový přínos pro vídeňské klima a životní prostředí,“ vysvětlila městská radní Ulli Sima, proč Vídeň připravuje velkou zakázku na bezemisní autobusy. „Vodíkový pohon je u linkových autobusů velkým tématem,“ potvrdil ředitel Wiener Linien Günter Steinbauer. „Přináší to výzvy všem zúčastněným. Výrobci musí dodávat provozuschopná vozidla za realistické ceny, dopravní společnosti musí změny provádět co nejrychleji a politika musí nastavit odpovídající kritéria,“ doplnil Steinbauer.
TZ město Vídeň, Foto: © Wiener Linien