Pražané si předplatili službu, kterou dostávají omezeně za původní cenu

Velká část Pražanů si předplácí cestování městskou hromadnou dopravou prostřednictvím předplatních kupónů, resp. si nabíjí své elektronické karty známé pod mnoha názvy, např. Opencard či Lítačka. Jenže když si Pražané u města předpláceli službu (MHD), fungovala úplně v jiném rozsahu, než v jakém jí teď město dodává.

Tenkrát jezdila městská doprava často, existovala odpolední špička s krátkým intervalem a denní linky jezdily až do půlnoci, resp. téměř do jedné hodiny ranní.

Ale teď dostávají Pražané předplacenou službu až s ročním závazkem (při ročním kupónu) v omezeném rozsahu. Delší intervaly, neexistující odpolední špička při cestě z práce, zrušený provoz části linek ve večerních hodinách.

Pro jednoduchost bych situaci přirovnal k tarifu u mobilního operátora. Podepíšete na konci prosince smlouvu se závazkem na rok, kdy budete mít neomezené volaní každý měsíc a k tomu 5 GB mobilních dat. Jenže v březnu se operátor rozhodne, že místo 5 GB Vám sníží data na 2 GB. Řeknete si, dobře, trávím čas doma kvůli koronaviru, zásadně mi to nevadí. Jenže potom přijde květen, kdy začnete opět normálně fungovat, jezdit do práce, chodit na výlety, cestovat, ale operátor bude hrát mrtvého brouka a bez pardonu Vám ponechá snížená data na 2 GB, místo slíbený 5 GB.

Nevíte, kdy to skončí a od kdy začnete dostávat službu v rozsahu, které byly v podmínkách, resp. v době, kdy jste si službu předplatili. Navíc se internetem proslýchá, že už nikdy se rozsah nevrátí do původních rozměrů.

A podobně je to u Pražanů, kteří si předplatili městskou dopravu. Bez pardonu dostávají od města omezenou službu a není jasné, zda ještě někdy se rozsah služby (tedy vozokilometry spojů MHD) vrátí do stavu, ve kterém si službu koupili.

Pokud navíc někdo přijde s nápadem zdražit kupóny na MHD od roku 2021, část lidí bude váhat, zda si nadále platit službu s nejasným rozsahem a sníženým komfortem. Doba, kdy Praha měla 4. nejlepší MHD na světě je pryč. Budeme vzpomínat.