Od 22. října 2020 funguje v Braníku a Hodkovičkách nový vyhrazený pruh pro autobusy v Modřanské ulici, který urychlí zejména páteřní autobusovou linku 190 jedoucí z Modřan na Smíchovské nádraží během častých kolon, které vznikají zejména v ranní špičce v širokém okolí Barrandovského mostu. Jedná se o další zlepšení podmínek pro autobusy v této oblasti po úpravách nájezdové rampy z Modřanské na Barrandovský most v září letošního roku. Díky novému buspruhu dlouhému cca 800 metrů ušetří cestující v autobusové lince 190 v případě kolon až 10 minut.
„Čtyřpruhových silnic, kde by se dal bez většího vlivu na ostatní účastníky silničního provozu vyhradit jeden pruh pro autobusy, už v Praze mnoho nemáme. Díky komplexní změně řešení Modřanské ulici se nám podařilo nejen zrychlit autobusy od Modřan až o 10 minut, ale vytvořili jsme také bezpečnější prostor pro cyklisty, a to bez zásadnějšího dopadu na ty, kteří jedou autem,“ uvádí náměstek pražského primátora a radní pro dopravu Adam Scheinherr.
- DPP obdržel dvě žádosti o účast v soutěži na metro C a D
- Ostravský terminál Náměstí Republiky projde modernizací
- Dopravní podcast (187) → Městská doprava v Norimberku
- Blíží se rekonstrukce stanic metra Českomoravská a Pankrác, obě budou od 6. ledna uzavřeny
- Začátkem nového roku bude MHD Vlašim integrována do systému PID
Nové preferenční opatření sestává ze dvou úseků buspruhů s délkami 460 a 250 metrů. Buspruh začíná za křižovatkou s Pikovickou ulicí a je přerušen v oblasti křižovatky s ulicemi V Hodkovičkách a V Náklích, aby nebyla dotčena kapacita určená světelnou signalizací, a končí odbočením do Pikovické ulice před Branickým mostem.
„Toto opatření bylo opakovaně projekčně prověřováno na základě poznatků z provozu i stížností cestujících již v minulosti (poprvé před více než deseti lety) a několikrát již bylo uplatněno jako přechodné opatření při dopravních omezeních v oblasti. Nyní představujeme trvalou podobu v rámci poslední letošní části komplexních změn dopravního režimu v této ulici,“ doplňuje specialista ROPID na preferenci Tomáš Prousek.
Řešeným úsekem Modřanské ulice od jihu projíždějí autobusové linky 190 (od ulice Čs. exilu) a 106+121 (od ulice V Hodkovičkách), celkem se ve špičkové hodině jedná o 25 spojů. Zpoždění jsou obvyklá v ranní špičce, ale objevují se i odpoledne (nejčastěji v pátek). Díky novému buspruhu lze očekávat zrychlení autobusů v případě kolon cca o 5 minut, v případě linky 190 až o 10 minut.
Ke zpožděním zde dochází v situacích, kdy do oblasti dosáhnu kolony vozidel vzniklé vyššími intenzitami provozu, než jsou schopny odbavit tři pro oblast klíčové křižovatky (s Údolní, s rampami Jižní spojky a s rampami Barrandovského mostu), případně návazné komunikace na Městském okruhu (průplet na Barrandovském mostě či odjezd směrem do regulovaných tunelů Městského okruhu). Pro řešený úsek Modřanské je nejbližším a tradičním kapacitním hrdlem křižovatka s Údolní ulicí. Intenzity provozu na Modřanské bývají ovlivněny i posledních 10 let stále se zhoršující průjezdností Strakonické ulice, které se někteří řidiči snaží vyhnout po pravém břehu přes Modřany.
Přínosy nových buspruhů očekávané v běžném provozu budou v příštích letech ještě častější a výraznější při chystaných omezeních provozu během připravované rekonstrukce Barrandovského mostu.
TZ ROPID