Do vozové flotily Dopravního podniku města Hradce Králové (DP) během období října a listopadu 2020 bylo zařazeno (pod ev. č. 191 – 195) pět zbrusu nových moderních sólo nízkopodlažních autobusů značky IVECO Urbanway 12 m – Tector 7 – 1 ks autobusu je již v běžném provozu na linkách MHD a další autobusy budou v provozu během měsíce listopadu. Autobusy s podélně uloženým dieselovým motorem vyvinutým společností FPT Industrial splňují emisní normu Euro VI. Vůz je vyráběn ve městě Annonay na jihu Francie a jde o nástupce autobusu Irisbus Citelis 12M, kterému je konstrukčně velmi podobný.
Urbanway 12 M byl oficiálně představen na 60. ročníku světového kongresu a výstavě UITP (Mezinárodní unie veřejné dopravy) o mobilitě a městské dopravě v Ženevě na konci května 2013 a v prodeji je od začátku roku 2014.
- DPP obdržel dvě žádosti o účast v soutěži na metro C a D
- Ostravský terminál Náměstí Republiky projde modernizací
- Dopravní podcast (187) → Městská doprava v Norimberku
- Blíží se rekonstrukce stanic metra Českomoravská a Pankrác, obě budou od 6. ledna uzavřeny
- Začátkem nového roku bude MHD Vlašim integrována do systému PID
Jde o dvounápravové nízkopodlažní třídveřové vozy s polonosnou karoserií s kapacitou 28 sedících a 78 stojících cestujících. Vozy jsou vybaveny klimatizací, jak na stanovišti řidiče, tak v salonu pro cestující, poptávkovým systémem otevírání dveří a USB porty pro nabíjení drobné elektroniky. Oproti dodávce 3 ks (v roce 2018) je výraznější změnou z pohledu řidiče – shodnou však již s předešlými deseti vozy z roku 2019 – vybavení kabiny chladničkou a z pohledu cestujících uspořádání sedadel před prostředními dveřmi z důvodu lepší průchodnosti vozidlem.
Všechny nové vozy obsahují kompletní kamerový systém (interiér, prostor před vozidlem a za vozidlem), který umožní řidiči pohodlné sledování aktuální situace v prostoru u všech dveří ve voze i při plně obsazeném vozidle, automatický hasící systém v motorovém prostoru a nejnovější motory Iveco, které splňují v současné době platnou emisní normu EURO VI s třídou D a vozy tak přispějí ke zlepšení ovzduší ve městě Hradec Králové.
Instalace kamer je vedena snahou o větší bezpečnost obyvatel našeho města a našich zaměstnanců, k ochraně jejich života a zdraví, k ochraně majetku cestujících a majetku společnosti před poškozením či zcizením a k eliminaci všech jevů, které ruší klidnou a bezpečnou přepravu. „Je to bezesporu krok k větší bezpečnosti našich zaměstnanců i cestujících. Ve městech, kde se pro takový kamerový systém ve vozech MHD rozhodli, výrazně ubylo problémů s napadením řidičů či revizorů a zlepšilo se i chování některých problémových cestujících a klesá vandalismus, tzn. i škody na majetku a drobná kriminalita (především kapsářství). Záznamy můžeme použít i při řešení případných sporů mezi cestujícími a řidiči.“ sdělil ředitel společnosti Zdeněk Abraham. K tomuto kroku se DP rozhodl i kvůli tomu, že roste počet řidiček autobusů MHD.
Data z kamerového systému se budou – pro případné využití Policii ČR (při důvodném podezření na spáchání trestního činu nebo přestupku, příp. na vyžádání orgánů činných v trestním nebo přestupkovém řízení) – automaticky zaznamenávat na přepisovatelné zařízení chráněné proti zneužití a několik dní ukládat (k záznamům se nedostane žádný nepovolaný subjekt) a poté budou automaticky přepsána novým záznamem. Vše v souladu s příslušným zákonem o ochraně osobních údajů.
Kamery dosud DP používá u všech trolejbusů, u 20 elektrobusů a v některých autobusech pro účely monitorování pohybu cestujících v prostoru dveří a aktuálním dění ve voze MHD.
Kamery obecně jsou a budou automaticky ve všech nově pořizovaných vozidlech, kdy nová vozidla budou mít ve veřejné soutěži požadavek na integrovaný kamerový systém jako součást palubního počítače.
Vozidla mají uzavřenou kabinu řidiče – pouze je zde okénko pro doplňkový prodej jízdenek s miskou na peníze ve dveřích kabiny řidiče – s ohledem na omezení vzájemného kontaktu řidiče a cestujících, kdy se v dnešní době tak aktuálně snižuje riziko přenosu infekce a chrání se tak před ní řidič MHD. Uzavřená zasklená kabina může v jiných případech řidiči pomoct a odradit případné útočníky při jeho setkání s „nepřizpůsobivými“ nebo agresivně či nevhodně se chovajícími cestujícími.
Nových vozů bude letos tedy celkem deset, cena jednoho vozu činí 5.790.000,- Kč bez DPH a celkově za ně dopravní podnik zaplatí 57.900.000,- Kč bez DPH (70 059.000,- Kč s DPH).
V roce 2020 se tak hradecká veřejnost může těšit z další výrazné obnovy vozového parku MHD, kdy se zde od roku 2018 objevilo celkem již 23 ks nových autobusů značky IVECO Urbanway – všechny vozy jsou samozřejmě plně nízkopodlažní a vybaveny tzv. „kneelingem“ (zvedání čí snižování výšky), umožňujícím snazší nástup a výstup cestujících a vozy jsou tak pro cestující komfortnější a bezpečnější – zejména při nastupování s kočárky, invalidními vozíky nebo pro seniory či osoby se sníženou schopností pohybu a orientace – vozidla jsou samozřejmě vybavena místem pro kočárek s prostorem pro vozíčkáře.
TZ DPMHK