V sobotu 19. června 2021 proběhlo v Praze rozloučení s tramvajemi ČKD Tatra T6A5. Posledních pět vozů vyjelo za velkého zájmu veřejnosti na linku 4. Tramvaje T6A5 z devadesátky let byly technicky zastaralé už od prvních dnů provozu.
Do Prahy bylo celkem dodáno 150 vozů v letech 1995 až 1997 a navázaly na stovky vozů řady T3. Zatímco Praha v polovině devadesátých let nakoupila vysokopodlažní tramvaje, Plzeň a okolní města v Rakousku a Německu nakupovala už tehdy série nízkopodlažních vozů.
Trend se v Praze zásadně nezměnil ani o čtvrt století později, kdy se město s dopravním podnikem rozhodlo vydat cestou skupováním ojetých tramvají z východní Evropy, či v pokračování modernizačního procesu tramvají řady T3, jejichž výroba začala v šedesátých letech 20. století.
Závod ČKD Tatra s tramvajemi T6A5 navázal na předešlé modely T5C5, T6B5 a T6A2, které byly po stovkách vyráběny už od sedmdesátých let.
Přesto tramvaje T6A5 přinesly pro cestující řadu novinek. Poptávkové otevírání dveří, digitální transparenty, vyšší schody do vozidla, či vyklápěcí okna zhoršující průnik vzduchu do vozu.
Právě poptávkové otevírání dveří patří mezi mé první vzpomínky na tehdy nové tramvaje v Praze. Při jedné z prvních jízd, kdy jsme s dědou byly okouknout vozy T6A5 si pamatuji, jak jsem zmáčkl za jízdy poptávkové tlačítko na otevření dveří. Následně mě okřikla starší spolucestující, že tlačítko se nesmí mačkat za jízdy, protože se potom můžou dveře za jízdy otevřít. Dodnes úsměvná příhoda, která dokládá, že určitou revoluci vozy T6A5 do Prahy přinesly.
Loučili se cestující i řidiči
Pro poslední provozní den tramvají T6A5 vybral Dopravní podnik hl. m. Prahy linku 4, jelikož to byla linka, kde vozy začínaly svou kariéru. Na trasu Smíchovské nádraží – Anděl – Karlovo nám. – Náměstí Míru – Čechovo náměstí vyjelo 5 sólo vozů. Interval mezi spoji byl 15 minut. Ač v mobilních aplikacích byly spoje uvedené, na zastávkách nebyly informace o provozu linky žádné. A to přesto, že v minulosti bylo zvykem vyvěšovat jízdní řády doplněné o informace o končícím provozu konkrétního typu vozu. Chybějící sobotní jízdní řády linky 4 byly zvláštní i ke skutečnosti, že ve vozech platil klasický tarif PID a nejednalo se o jízdy zdarma ze strany dopravního podniku.
Ale kromě tohoto nedostatku byla rozlučková akce perfektně naplánovaná a připravená. Ve smyčce Smíchovské nádraží mohli fanoušci dopravy využít speciální příležitosti nechat si orazítkovat ruku speciálním razítkem s tramvají T6A5, vyzvednout si pamětní jízdenky, či si udělat selfie s řidičkou tramvaje.
Vypravení na lince 4 zajistily dosluhují tři vozy ev. č. 8637, 8658 a 8747 a také budoucí retro vozy ev. č. 8601 a 8750. Akci si užili také řidiči tramvají. Protože byl mezi nimi velký zájem o řízení tramvají T6A5 v poslední den provozu, měli naplánované speciální krátké směny. Proto zhruba každé dvě a půl hodiny se na všech tramvajích T6A5 měnili pravidelně řidiči, aby se tzv. dostalo na každého. Od brigádníků, přes klasické řidiče, po vedoucí pracovníky.
Na konci dne proběhla zdařila jízda vše vozů T6A5 do smyčky Špejchar, kde proběhlo definitivní rozloučení.
Vozy ev. č. 8637, 8658 a 8747 jsou v plánu odprodat, vozy 8601 a 8750 prošly nedávno renovací a jsou připravené pro provoz na retrolince 23. Protože je retrolinka 23 dlouhodobě zrušená, mohou se časem retro vozy T6A5 objevit i na jiných linkách, jako se děje s retrovozy řady T2 a T3.
Pokud by se Praha vydala v devadesátých letech cestou nízkopodlažních tramvají, nyní jsme se paradoxně mohli loučit s prvními nízkopodlažními vozy podobně, jako se stalo v Plzni.
Přejme, aby se úroveň tramvajové dopravy začala v Praze zvedat a nezůstala zaostalá nejen ve srovnání s jinými městy, ale také ve srovnání s pražskými autobusy.