V areálu Dopravního podniku města Olomouce (DPMO) byla 20. ledna složena nová tramvaj EVO1/o. Jedná se o sólo tramvaj délky 16,6 metrů. Za vůz zaplatil DPMO 28 milionů korun bez DPH. Nákup byl z 85 % spolufinancován Evropskou unií.
Tramvaj EVO1/o fakticky navazuje na koncept legendárních tramvají T3. Jedná se o krátkou tramvaj, která může jezdit ve dvojicích. Olomoucká tramvaj nabídne cestujícím klimatizovaný interiér a nízkopodlažnost. Vůz nabízí kapacitu pro 27 sedících a 85 stojících cestujících.
„Oproti předchozím vozům je největší změnou pasivní antikolizní systém, který sleduje prostor v blízkosti vozidla a řidiče upozorní na možný střet s cyklistou, chodcem nebo jinou překážkou,“ popsal Jaroslav Michalík, předseda představenstva DPMO, a.s.
Tramvaj EVO1/o je vybavena celkem sedmi dveřmi, čtyřmi na pravé straně a třemi na levé straně tramvaje.
„Dále je vůz vybaven kamerovým systémem, který sleduje dění jak uvnitř, tak vně vozidla, interiér je ošetřen speciálním nástřikem nanotechnologií pro odstranění zápachu a bakterií a okna jsou polepena ochranou folií proti vandalům,“ vysvětlil Pavel Zatloukal, místopředseda představenstva DPMO, a.s.
Nákup tramvaje EVO1/o vyvolává rozpaky nad olomouckým dopravním podnikem. Ten se v posledních letech vzhlédl v nákupu „lepších té trojek“. Jenže ceny těchto sólo tramvají vycházejí dráž, než třeba pořízení tříčlánkové nízkopodlažní tramvaje Škoda 40T. Ty pořizuje Plzeň za cenu 55 milionů. Oproti tomu dvojice olomouckých vozů EVO1/o byl vyšla na 56 milionů. Posuďte sami, který dopravní podnik se vydal lepší cestou při obnově vozového parku.