Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vyhlásil předběžné tržní konzultace k nákupu nových tramvají. Osloví v nich devět největších světových výrobců tramvají, účastnit se mohou ostatní výrobci kolejových vozidel. Obdržené dotazy budou sloužit k přípravě veřejné zakázky, kterou DPP plánuje vyhlásit v průběhu letošního roku.
Předběžné tržní konzultace (PTK), které DPP vyhlásil k plánovanému nákupu nových tramvají, obsahují více než 50 otázek z technické, provozní a ekonomické oblasti. Jedním z cílů PTK je ověřit, jestli existuje společnost, která by vyrobila tramvaj nakonfigurovanou pro specifický provoz v Praze. V rámci této konfigurace DPP z důvodu snížení provozních nákladů např. požaduje vozidla s elektromechanickými brzdami místo běžně dodávaných hydraulických. Technici DPP kromě toho vyspecifikovali další konstrukční celky, které mají zlepšit chodové podmínky vozidla a snížit provozní náklady zejména s ohledem na snížení spotřeby elektřiny, opotřebení kol a kolejnic. Součástí konfigurace vozidla je také zvyšování komfortu pro cestující. Nové tramvaje by měly být nízkopodlažní, měly by mít např. celovozovou klimatizaci a další vybavení. Dotazy vychází ze zkušeností DPP s provozem různých typů tramvají v Praze, ale také z návrhu Standardů kvality PID pro tramvajový provoz.
„Začneme jednat s devíti největšími výrobci tramvají na světě. U autobusů máme v DPP nejmladší vozový park, co kdy byl. U tramvají je to jiný příběh. S jistotou mohu říct, že nové pražské tramvaje budou 100% bezbariérové, pohodlné, klimatizované a tiché. Dnes jsme k tomu udělali první krok – zahájili jsme předběžné tržní konzultace. Pro největší byznysové hráče ve výrobě moderních tramvají máme více než 50 otázek technické, provozní i ekonomické povahy. Před vypsáním veřejné zakázky musíme vědět, jestli na trhu existuje firma, která splní naše extrémně náročné technické požadavky a zároveň poskytne vysoký komfort pro cestující i okolí. Poslední nové tramvaje se do Prahy objednávaly v roce 2005. Potřebujeme nové vozy pro tramvajové tratě, které jsme začali stavět, nebo brzy začneme,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
„V rámci předběžných tržních konzultací na nákup nových tramvají bychom rádi získali odpovědi na řadu zásadních otázek. Zajímá nás např. jakými prvky aktivní i pasivní bezpečnosti jsou vozidla vybavena, výsledky crash testů, kilometrický proběh jednotlivých stupňů prohlídek s ohledem na náklady na servisní intervaly, jak je řešena konstrukce podvozků, odpružení kol, jestli výrobce umí modifikovat délku a šířku vozidla nebo jeho modulární prodloužení, ale také jakou technickou dokumentaci a software pro servisní podporu poskytne,“ uvedl Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch a dodal: „Předběžné tržní konzultace by nám v neposledním řadě měly také ukázat, jaký počet tramvají z rámcové smlouvy je nejefektivnější ve vztahu k jednotkové ceně nakoupit právě s ohledem na budoucí rozvoj tramvajové sítě v Praze.“
DPP v rámci předběžných tržních konzultací aktivně osloví všechny přední výrobce tramvají a současně dotazy zveřejní i pro ostatní možné výrobce kolejových vozidel. Mezi aktivně oslovenými jsou v abecedním pořadí společnosti Alstom, CAF, Hyundai Rotem, Modertrans, Pesa, Pragoimex, Siemens, Stadler a Škoda Transportation. DPP předpokládá, že předběžné tržní konzultace poběží zhruba měsíc. DPP po jejich skončení zpracuje obdržené odpovědi a připraví na jejich základě zadávací dokumentaci pro samotnou veřejnou zakázku na nákup nových tramvají. Její vyhlášení DPP předpokládá letos v létě. Při nákupu nových tramvají se DPP bude ucházet o dotaci ve výši 1,2 miliardy korun z Národního plánu obnovy.
TZ DPP