Bezpečněji v Čechách i na Slovensku. Pendolina získají zabezpečovač ETCS

Pendolino na pražském hlavním nádraží

Populární elektrické jednotky řady 680 Českých drah, široké veřejnosti známé pod označením „Pendolino“, získají moderní evropský vlakový zabezpečovač ETCS (European Train Control System). ČD – Telematika ve spolupráci se společností Alstom vybaví všech sedm souprav řady 680 mobilní částí této špičkové technologie. Rozhodl o tom výsledek výběrového řízení vypsaného Českými drahami. Předpokládaná hodnota zakázky je zhruba 410 milionů Kč.

„Instalace ETCS do elektrických lokomotiv a elektrických jednotek je naším největším přínosem pro zvyšování bezpečnosti osobní vlakové přepravy na českých i zahraničních tratích,“ zdůrazňuje Tomáš Businský, člen představenstva a ředitel úseku Infastruktura ČD – Telematiky. „Jednotky řady 680 ‚Pendolino‘ jsou vlajkovou lodí Českých drah a projekt jejich dovybavení evropským zabezpečovačem bude jistě velmi sledovaný. V oblasti zpětného vybavování vozidel systémem ETCS jsme významným partnerem ČD a vítězství v tomto výběrovém řízení jen potvrzuje naše postavení na samé špičce segmentu tzv. retrofitu,“ dodává Businský.

„Jednotky Pendolino neztrácí nic na své popularitě a my plánujeme jejich provoz i po 1. lednu 2025, kdy začne výhradní provoz pod dohledem ETCS na vybraných tratích, které zahrnují prakticky celou jejich páteřní trasu mezi Prahou a Ostravou. Díky ETCS budou moci jezdit na vhodných úsecích infrastruktury rychlostí až 200 km/h a přispějí k dalšímu zkracování cestovních časů na naší železnici. Po dokončení modernizace vybraných úseků na 1. a 2. koridoru se vrátí k cestovním časům mezi Prahou a Ostravou pod tři hodiny a nabídnou znovu nejrychlejší spojení obou aglomerací,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva ČD a náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu.

Veřejnost zná „Pendoilna“ Českých drah především z dálkové osobní dopravy včetně spojení se Slovenskem. Elektrické jednotky řady 680 jsou plně klimatizované a v provozu mohou dosahovat rychlosti až 200 km/h. Vozy jsou vybaveny unikátní technologií, která při průjezdu oblouky vysokou rychlostí zajišťuje automatické naklápění soupravy, což přispívá k vyššímu pohodlí cestujících. I tato funkce spolu s dalšími unikátními vlastnostmi musí být při instalaci ETCS zachována, a proto bude vybavení „Pendolin“ mobilní částí systému jedním z dosud nejnáročnějších projektů společnosti ČD – Telematika.

„Vybavení ‚Pendolin‘ logicky, technicky i časově navazuje na aktuálně realizované projekty instalace mobilních částí technologie ETCS do lokomotiv řady 362, 362 WTB, 162 WTB a řídících vozů 961 Českých drah, na kterých úspěšně pracujeme od roku 2019,“ připomíná Josef Mrázek, ředitel programu ETCS ve společnosti ČD – Telematika.

ČD – Telematika a.s. je významným poskytovatelem v oblasti drážních technologií pro zabezpečení a komunikace a dodavatelem velkoobchodních telekomunikačních služeb a služeb v oblasti správy, údržby i výstavby optických infrastruktur. Provozuje vlastní optickou síť v ČR, která je součástí klíčové infrastruktury státu. Portfolio svých činností doplňuje službami s přidanou hodnotou v oblastech jako je silniční telematika.

TZ ČD – Telematika