Pražské strojírně se daří i na exotických zaoceánských trzích. Australské město Melbourne patří mezi dlouhodobé odběratele výrobků Pražské strojírny. Za rok 2021 bylo do Austrálie převezeno celkem 9 přepravních kontejnerů zpracovaného materiálu. Poslední větší dodávka se již nevešla do roku 2021 a její export byl dokončen v začátku roku 2022. Dopravní podnik druhého největšího města Austrálie provozuje největší tramvajovou síť na světě.
Tramvajová síť ve městě Melbourne má přes 250 km a v provozu je na ní přes 500 různých tramvajových vozů. I zde, stejně jako u nás, má tramvajová doprava bohatou historii. První koněspřežné tramvaje zde vyjely v roce 1884, tedy necelých devět let poté, co byl provoz tramvají tažených koňmi zahájen v Praze.
Rozsáhlá tramvajová síť vyžaduje pravidelnou údržbu a výměny. Ty jsou dodávány z pražské Vinoře a převáženy za oceán. Vzhledem k problémům v lodní zámořské přepravě se celý proces ustálil na délce 75 dní. „Některé z projektů, například na ulicích High Street, Kew Depot a Route 58, nabraly trochu rychlejší tempo, museli jsme proto vyřešit alternativní způsob přepravy. Na přání zákazníka nakonec zvítězila letecká přeprava,“ říká Robert Masarovič, předseda představenstva a generální ředitel Pražské strojírny a. s.
Všech 9 přepravních kontejnerů převezených do Melbourne bylo naplněno výrobky pro tramvajovou kolejovou dopravu. Součástí zakázek byly výměny a srdcovky, čtyřsrdcovková křížení nebo například složité dvojité výměny se systémem navazujících srdcovek a proložených přestavníků a další náhradní díly. Mimo konkrétní projekty byly pro potřeby běžné údržby australského dopravního podniku standardně dodány klasické výměny, jazyky, srdcovky i další díly.
Výrobní proces Pražské strojírny významně urychlují CNC obráběcí centra, Pražská strojírna má takové stroje ve svých výrobních halách hned dva. První CNC obráběcí centrum se osvědčilo, proto strojírna v polovině roku 2021 nakoupila druhé. Stroj zkracuje výrobu až na polovinu času.
TZ Pražské strojírny