Do Opletalovy ulice se vrací provoz tramvají

Po více než 44 letech se do Opletalovy ulice v Praze 1 vrací provoz tramvají. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) obnovil tramvajovou trať, která zde u křižovatky s Bolzanovou ulicí zbyla z minulosti, vybudoval nové zastávky Hlavní nádraží. Trať bude sloužit především pro náhradní tramvajovou dopravu během výměny stropní desky a modernizace vestibulu stanice Florenc C. První ze série víkendových výluk metra na lince C v úseku Vltavská – Hlavní nádraží proběhne o tomto víkendu.

Tramvaj odjakživa patří ke každému modernímu městu a zvlášť patří i k historickému centru Prahy. Zprovoznění tramvajových zastávek Hlavní nádraží jsem uvítal, protože tato oblast společně s Vrchlického sady je místo, které je potřeba revitalizovat. Věřím, že do budoucna se podaří prodloužení tramvajové trati ve směru do Vinohradské ulice a tím propojení Prahy 1 a Prahy 2. Obnovení tramvajové zastávky v Opletalově ulici vnímám jako symbol toho, že společně s hlavním městem začínáme tuto oblast přetvářet a dáme mu novou podobu,“ doplnil Petr Hejma, starosta městské části Praha 1.

Obnovená tramvajová trať v Opletalově ulici je svými zhruba 140 metry sice krátkým úsekem, ale má důležitý praktický dopad do provozu DPP i symbolický význam. Její obnovení nám umožní během výluk metra nasadit mnohem kapacitnější a lokálně bezemisní náhradní tramvajovou dopravu místo autobusů, u kterých bychom v některých etapách stavebních pracích měli problém s umístěním zastávek Florenc. Pevně věřím, že nezůstane jen u tohoto úseku, ale za nějakých 5 až 6 let se tramvají cestující dostanou až přímo k odbavovací hale Hlavního nádraží, k Národnímu muzeu, a hlavně nám to umožní v tomto místě propojit tratě na Žižkov a Vinohrady, a nabídnout tím nová a pohodlnější spojení,“ řekl Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.

Obnovená tramvajová trať v Opletalově ulici

Práce na obnovení tramvajové tratě v Opletalově ulici DPP zahájil v polovině listopadu 2021, všechny realizoval vlastními silami. Spočívaly v odstranění původního kolejového svršku a kolejnic, z nichž většina pocházela ještě z roku 1972, tj. letos by měla 50 let, pouze oblouky ve směru od Senovážného náměstí byly o generaci mladší, pocházely z roku 1991. Pod kolejnicemi je původní, stále funkční betonová deska, kterou DPP v maximální míře zachoval a využil. Kromě toho zde DPP nainstaloval dvě nové elektricky ovládané výhybky. Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK) k zastávkám vybudovala chodník od Vrchlického sadů, přechody a vyznačila pruh pro cyklisty ve směru od Hlavního nádraží. Zastávky, přístupový chodník i přechody jsou plně bezbariérové. Obnovená trať končí úvratí, DPP na ní vybudoval pár dočasných zastávek Hlavní nádraží. Trvalé budou až na budoucím pokračování tratě, přímo u odbavovací haly Hlavního nádraží. Tato nová trať bude navržena dle výsledků architektonického soutěžního dialogu „Nový Hlavák“, jehož uspořádání bylo schváleno Radou hl. m. Prahy dne 16. května 2022.

Stručně z historie tramvajové tratě v Opletalově ulici

TZ DPP