Dopravní podniky mají nedostatek řidičů, po celé republice jich chybí pět set

Hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček (KSČM), náměstek hejtmana Ústeckého kraje, radní Chomutova a řidič trolejbusů Jaroslav Komínek (KSČM) a řidič trolejbusů Jindřich Petráček (ODS)

Provozovatele městské hromadné dopravy, podobně jako další dopravce, trápí nedostatek řidičů. Dopravní podniky, které se vrátily po řadě omezení spojených s pandemií zpět k původním jízdním řádům, se teď dostávají do problémů. Podle statistik Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) chybí aktuálně dopravním podnikům v součtu na pět set řidičů.

S nedostatkem řidičů se dopravní podniky potýkají dlouhodobě. Jednou z hlavních příčin nedostatku řidičů je jejich vysoký průměrný věk, který se pohybuje mezi 47 a 50 lety. Poměrně hodně řidičů nám tedy odchází do starobního důchodu nebo odejdou předčasně z důvodu zdravotní nezpůsobilosti,“ upozornil na problematiku předseda SDP ČR Tomáš Pelikán s tím, že aktuální „post-covidová“ situace je ještě složitější. „V době, kdy platila různá omezení, se naše dopravní výkony snížily a někteří šoféři odešli do jiných odvětví. V regionech, kde je například průmyslová výroba, se dopravci doslova „přetahují“ o zaměstnance s velkými výrobními závody,“ doplnil Tomáš Pelikán.

Část podniků se navíc potýká s vysokou nemocností řidičů. „V rámci SDP ČR chybí dopravcům celkem zhruba 500 řidičů. Některé dopravní podniky se potýkají s podstavem, a navíc další řidiči jsou v dlouhodobé pracovní neschopnosti,“ vysvětlil předseda představenstva Dopravního podniku města Jihlavy Radim Rovner, který předsedá odborné personální skupině SDP ČR. „Dopravní podniky intenzivně pracují na získávání nových řidičů, lákají je na náborové příspěvky a další zajímavé zaměstnanecké benefity. Například v Praze se bude 15. června konat Informační den, kde získají všechny potřebné informace zájemci o práci řidiče autobusu,“ dodal Radim Rovner.

TZ SDP ČR