České dráhy plánují nakoupit komfortní bezbariérové elektrické jednotky pro rychlíkové spoje. Jejich maximální rychlost bude 200 km/h. Cestujícím nabídnou Wi-Fi, palubní informačně-zábavní portál nebo občerstvení. Obnova rychlíkových souprav je součástí Strategie 2030.
„V rámci naší Strategie 2030 chceme během této dekády investovat do nových moderních vozidel kolem sto miliard korun. Jednou ze stěžejních oblastí je obnova dosluhujících rychlíkových souprav a jejich náhrada moderními vlaky. Nové jednotky už budou určené pro rychlost 200 km/h, jejíž zavedení se na několika úsecích připravuje. Zároveň však musí splnit požadavky na spoje s velkým počtem zastávek, které jsou třeba jen dvacet kilometrů od sebe. Často v nich nastupují a vystupují cestující a je potřeba, aby pobyty ve stanicích byly krátké a nástup pohodlný. Proto chceme nové rychlíkové soupravy bezbariérové,“ upozorňuje Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.
České dráhy požadují bezbariérové elektrické jednotky pro maximální rychlost 200 km/h s kapacitou nejméně 300 míst k sezení s oddíly 1. a 2. třídy. Soupravy musí nabízet přepravu nejméně dvou invalidních vozíků, několika kočárků a většího množství jízdních kol. Jednotky budou minimálně dvousystémové pro napájení 3 kV DC a 25 kV 50 Hz AC. Dodány budou s komunikačním systémem GSM-R a evropským vlakovým zabezpečovačem ETCS.
„Požadujeme komfortní řešení pro dálkové spoje, které je standardem u našich nových vlaků. Interiér bude řešen jako přehledný velkoprostorový s prostornými bezbariérovými nástupními plošinami, což je výhodou při častých zastávkách na rychlíkových linkách. Sedačky v obou třídách budou polohovatelné a vybavené stoly, elektrickými zásuvkami 230 V 50 Hz a USB konektory pro napájení drobné elektroniky cestujících. K dispozici budou místa proti sobě i za sebou jako v letadle,“ představuje Jiří Ješeta, člen představenstva ČD a náměstek pro osobní dopravu, požadavky Českých drah na řešení služeb pro cestující a doplňuje: „Cestující budou mít na palubě vlaku k dispozici i Wi-Fi, informačně-zábavní portál, automat s chlazeným občerstvením a elektrické zásuvky 230 V 50 Hz pro dobíjení baterií u invalidních vozíků a elektrokol.“
Jednotky budou dále vybaveny místy pro cestující s dětmi včetně přebalovacího pultu. Nevidomým cestujícím budou sloužit dálkové ovládače nástupních dveří přes slepeckou vysílačku, naváděcími majáčky a ve vlaku budou k dispozici nápisy v Braillově písmu.
Využití elektrických jednotek přináší dopravci a cestujícím další výhody. Jsou to například rychlé obraty v cílových stanicích bez nutnosti manipulace se soupravou a lokomotivou (tzv. objíždění, tedy přestavení lokomotivy na opačný konec vlaku), možnost vytvářet tzv. křídlové vlaky, tedy vést dvě spojené jednotky v části trasy společně a po jejich rozpojení na trase vést dál každou z nich do jiné cílové stanice, nebo garantovat produktovou kvalitu celé soupravy a všech vozů v ní.
S vítězem tendru uzavřou České dráhy rámcovou dohodu na výrobu až 60 jednotek s možností dodávky náhradních dílů výměnného systému a údržby dodaných jednotek formou Full-service. Dodávka prvních jednotek by se měla uskutečnit v roce 2025.
TZ ČD