Jedna z největších akcí v novodobé historii Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP) – rekonstrukce tramvajové vozovny na Slovanech, je po 29 měsících dokončena. Kromě nesrovnatelně vyšší kvality technického vybavení včetně myčky tramvají nebo moderního podúrovňového soustruhu, poskytne vozovna nové zázemí pro zaměstnance a mnohem lépe a citlivěji je řešeno i její sousedství v těsné blízkosti obytné zóny. Rekonstrukce probíhala za plného provozu a celková cena stavby je 1,8 mld. Kč, z toho více jak třetinu pokryla získaná dotace.
Vozovna na Slovanech, která sloužila Plzeňanům již od roku 1943, byla již delší dobu v nevyhovujícím stavu. Kromě havarijního stavu všech budov byla problémem i nedostatečná kapacita pro odstav vozů, absence technického vybavení pro údržbu vozů a také hluková zátěž z provozu vozovny vzhledem ke svému okolí. Především z těchto důvodů byla 13. října 2020 zahájena rekonstrukce.
„Podařilo se provést nejen nezbytnou modernizaci vozovny, ale také vybudovat areál, který snese ta nejpřísnější evropská měřítka. Skutečnost, že vozovna stojí jen pár desítek metrů od nedávno otevřeného TechToweru dokazuje, že projekty, které Plzeň v posledních letech realizuje, jsou na vysoké úrovni. Pevně věřím, že stavba potěší každého zaměstnance dopravních podniků, od managementu přes řidiče až po údržbáře. Protože jestliže chceme Plzeňanům poskytovat kvalitní službu, musíme pro ni mít kvalitní zaměstnance,“ říká primátor města Plzně Roman Zarzycký.
Rekonstrukce tramvajové vozovny probíhala za plného provozu, jelikož se jedná o jedinou tramvajovou vozovnu v Plzni. Trvala 29 měsíců a podílelo se na ní okolo 950 osob. Projekt rekonstrukce vozovny dokonce získal první místo v prestižní soutěži Global Light Rail Awards v kategorii Nejlepší stavby nad 50 mil. eur.
„Po realizaci depa na Karlově před devíti lety se nyní
podařilo zrealizovat moderní vozovnu i pro tramvaje
a
plzeňský dopravní podnik tak má špičkové zázemí pro všechny
tři trakce. To je velmi důležitá podmínka pro to, aby měli
cestující ve všech vozech zajištěn potřebný komfort, čistotu
a dopravní prostředky mohly být udržovány v té nejlepší
kondici,“ řekl Aleš Tolar, náměstek primátora odpovědný
za dopravu i životní prostředí. Připomněl, že pro obě
jeho gesce má nová vozovna přínosy: „Díky zelené střeše
a systému zádrže srážkových vod, které jsou využity pro myčku
tramvají a zálivku ozeleněných stěn, je stavba prospěšná i
pro životní prostředí,“ uvedl Tolar.
„Jednalo se o jednu z největších výzev, které jsme za
posledních několik desítek let čelili, a musím říci, že jsme
na výsledek náležitě pyšní. Nová vozovna poskytuje kvalitnější
a modernější zázemí nejen pro tramvaje
a údržbu, ale
také pro všechny zaměstnance. Nemohu jinak než poděkovat všem,
kteří se na rekonstrukci podíleli, včetně našich zaměstnanců,
kteří ve velmi obtížných podmínkách výstavby zajistili
bezvadný provoz MHD,“ říká Jiří Ptáček, generální
ředitel PMDP.
Nová vozovna nabízí kvalitní zázemí pro zaměstnance,
automatickou myčku využívající také dešťovou vodu, moderní
podúrovňový soustruh na obrábění ojetých kol tramvají nebo
průjezdné haly pro odstav tramvají
o délce 124 metrů, ve
kterých je možné nově odstavit 52 vozů o délce 33 metrů a 7
vozů o délce 15 metrů. Celá vozovna je navíc navržena
v konceptu modrozelené infrastruktury, který je založen na
principu odpovědného nakládání s dešťovou vodou. Do tohoto
konceptu je zahrnuta i zelená střecha o výměře cca 13,5 tisíce
metrů čtverečních, již zmíněná myčka a také závlahový
systém pro zalévání svislých ozeleněných částí budov.
Nová vozovna přispěje nejen k lepší údržbě tramvají a celkovému provozu plzeňské městské veřejné dopravy, ale také pomůže zlepšit klima a životní podmínky pro obyvatele zástavby v okolí areálu.
TZ PMDP