Rok 2023 je pro Správu železnic mimořádný. Tempo určuje historicky nejvyšší rozpočet, který letos putuje právě do železnice, a umožňuje tak zahájení dalších klíčových projektů.
Dnešní Správa železnic vznikla v roce 2003 po rozdělení Českých drah na dva samostatné subjekty. Zatímco ČD začaly fungovat jako dopravce, Správa železnic dostala na starost infrastrukturu. Už rok po svém vzniku se stala investorem mnohých významných stavebních akcí na železnici. Do své správy více než 1500 nádražních budov.
Dnes má Správa železnic více než 17 000 zaměstnanců; díky tomu se firma řadí mezi největší zaměstnavatele v ČR, a to nejen v dopravním sektoru.
Od začátku své činnosti se firma zaměřila na zlepšování stavu nádražních objektů, z nichž mnohé jsou památkově chráněné. Do současnosti se jich podařilo zrenovovat téměř 300; na dalších čtyřech desítkách nádražních budov se momentálně pracuje.
V oblasti modernizace tratí a stanic za dvě desítky let své existence Správa železnic zrekonstruovala úseky o celkové délce přes 1600 kilometrů.
Zásadním úkolem je také zvyšování bezpečnosti provozu. K tomu mimo jiné přispívá instalace evropského zabezpečovače ETCS, jehož důležitou funkcí je automatické zastavení vlaku v případě jízdy na červenou. Jen za uplynulý rok jím bylo vybaveno 417 kilometrů tratí; ve zkušebním nebo ostrém provozu je už téměř 800 kilometrů tratí.
Své aktivity včetně výstavy železniční techniky představila nedávno Správa železnic v rámci Dne SŽDC na pražském Masarykovu nádraží. Historická kolejová vozidla představilo Národní technické muzeum v Praze.
Podle podkladů Správy železnic a NTM zpracoval Ctibor Čejpa, ilustrační foto Ctibor Čejpa.