Společnost Siemens Mobility uzavřela zakázku na dodání 28 třívozových elektrických regionálních trakčních jednotek Mireo pro pilotní projekt „Digitální železniční uzel Stuttgart“ (DKS) v rámci „Digitalizace železnice v Německu“ (DSD – Digitale Schiene Deutschland). Jednotky budou kompletně vybavené technologiemi DSD, včetně moderního evropského vlakového zabezpečovacího systému ETCS a automatického řízení vlaků úrovně 2 (ATO GoA 2). Trakční jednotky Mireo bude možné provozovat i na strmých stoupáních a budou schváleny i pro provoz v Rakousku. Rámcová smlouva, podepsaná se Státním institutem pro kolejová vozidla Bádenska-Württemberska (SFBW), zahrnuje desetiletou smlouvu o údržbě s možností jejího prodloužení o dalších 20 let. Vozidla budou dodána v rekordně krátkém čase mezi listopadem 2025 a dubnem 2026. Zakázka má hodnotu přibližně 300 milionů eur.
Ředitel zemského ministerstva dopravy Berthold Frieß uvedl: „V rámci této zakázky jsme se dohodli na následujících krocích: „Bádensko-Württembersko je i nadále průkopníkem v oblasti digitalizace železnic. V příštích deseti letech bude 28 objednaných regionálních vlaků Mireo sloužit především k tomu, aby byl provoz cestujících ve spolkové zemi co nejpohodlnější a nejkomfortnější i během období, kdy bude stávající vozový park postupně dovybaven technologiemi DSD. Siemens Mobility je nyní druhým průmyslovým partnerem pro integraci kompletního vybavení DSD do našich vozidel. To výrazně urychlí rozvoj plně digitalizovaného železničního systému v Německu.“
„Mireo představuje pro spolkovou zemi Bádensko-Württembersko nejmodernější železniční vozidlo, zajišťující hospodárný provoz s vysokou úrovní komfortu a pohodlí pro cestující. Dlouhodobá smlouva o údržbě, včetně digitálních služeb založených na platformě Railigent X, bude přispívat ke spolehlivému provozu s vysokou dostupností vozidel,“ uvedl Albrecht Neumann, generální ředitel pro kolejová vozidla globální společnosti Siemens Mobility.
Jednotky Mireo budou vyrobeny v síti závodů Siemens Mobility. Musí být uváděny do provozu na infrastruktuře digitálního uzlu Stuttgart, jelikož na těchto tratích mohou jezdit pouze vozidla, která jsou vybavena speciálně fungujícími systémy ETCS. Jedná se o první zakázku společnosti Siemens Mobility, která vyžaduje implementaci kompletního vybavení DSD.
DSD
technologie
Všech
28 jednotek Mireo bude vybaveno zařízením DSD, včetně evropského
vlakového zabezpečovacího systému (ATP v podobě ETCS) a
palubních jednotek umožňujících automatizovaný provoz vlaků
(ATO) úrovně GoA 2. Jako nosný systém pro digitalizaci železnice
představuje ETCS také cestu pro harmonizovanou, přeshraniční a
především bezpečnou železniční dopravu na evropských i
celosvětových železničních sítích. Společnost Siemens
Mobility rovněž vybavuje nová vozidla systémem kontroly integrity
(celistvosti) vlaku (TIMS) a poprvé v Německu také systémem
mobilní železniční digitální rádiové hlasové i datové
komunikace budoucnosti (FRMCS). Toto digitální vybavení umožňuje
přesnější plánování a úspornější provoz díky digitálně
předvídanému rychlostnímu profilu a pokynům pro řízení jízdy
vlaku.
Požadavky
na zastupování vozidel
V
rámci zavádění celostátního projektu „Digitalizace
železnice v Německu“, včetně pilotního projektu „Digitální
železniční uzel Stuttgart“, musí být dosavadní park vozidel
zakoupený Státním institutem pro kolejová vozidla
Bádensko-Württembersko (SFBW) a pronajatý různým železničním
provozním společnostem (EVU), dovybaven technologiemi DSD. Během
této postupné modernizace nebudou vozidla pronajatá EVU k
dispozici. Jejich postupná modernizace je stanovena na dobu nejméně
deseti let. Park vozidel proto musí zajistit nejvyšší stupeň
flexibility vzhledem k nejistotám spojených s rozšiřováním
infrastruktury a s prováděním modernizace DSD. Cílem je
uskutečnit modernizaci dosavadních vozidel a zajistit pro EVU
náhradní vozidla k zajištění provozu v době, kdy budou původní
vozidla postupně modernizována. Vozidla Mireo lze v případě
potřeby použít také jako záložní flotilu.
Nová vozidla Mireo budou zpočátku provozována v metropolitní oblasti Stuttgartu v rámci pilotního projektu DKS a následně budou využívána v celé spolkové zemi Bádensko-Württembersko a v sousedních státech. Plánuje se schválení vozidel pro provoz v Rakousku a pro příhraniční trasy do Švýcarska, například na hlavní nádraží v Basileji.
Desetiletá
smlouva o údržbě
Součástí
rámcové smlouvy je také komplexní desetiletá smlouva o údržbě
s možností prodloužení o dalších 20 let. Poskytovány budou
rovněž digitální služby založené na platformě Railigent X od
společnosti Siemens Mobility. Zahrnují oborově specifické
aplikace a datové služby, které podporují digitální
transformaci železničních systémů pro udržitelnou osobní a
nákladní dopravu. Tato služba poskytuje cenné informace získané
z diagnostických a provozních dat vozidel a výrazně zvyšuje
spolehlivost a dostupnost vozidel.
Vyšší komfort pro cestující
Nové třívozové regionální elektrické trakční jednotky nabídnou cestujícím ještě vyšší úroveň komfortu a pohodlí, budou mít 218 pevných sedadel, bezplatné Wi-Fi připojení a bezbariérový přístup. Vyšší energetická účinnost a provozní spolehlivost jednotek Mireo je známkou bezproblémového a klimaticky šetrného provozu i dalších výhod pro cestující.
TZ Siemens Mobility