Kvůli zvyšujícím se nárokům na kapacitu Stadtbahnu v Kolíně nad Rýnem plánuje město využití delších souprav. Na ose východ-západ tak bude přestavěno 34 z 37 zastávek. Město uvažuje také o využití tunelového řešení pro linku 1, ale rozhodnuto zatím není.
Lehká městská železnice, neboli Stadtbahn, v Kolíně nad Rýnem se potýká s kapacitními problémy. Na linka 1 v ose východ – západ jezdí soupravy (včetně linek 7 a 9, se kterými sdílí mezi Neumarktem a Heumarktem trasu) již nyní v každém směru každé dvě minuty. Další zvýšení četnosti je vyloučeno. Město nyní hledá alternativní řešení, které vidí ve využití kapacitnějších 90 metrových vozů namísto stávajících 60 metrových.
Pro účely plánování byla osa východ-západ rozdělena na čtyři oblasti: západní oblast, centrum města a nadzemní zastávky ve východní oblasti a stávající tunely ve východní oblasti města. Aby bylo možné používat delší vozidla lehké železnice, je třeba rozšířit téměř všechna nástupiště na trase. Proto bude trvat několik let, než budou v provozu první 90 metrová vozidla.
Linka 1, které se úprava týká, je vedena v ose východ-západ mezi Weiden West a Bensberg. Pro plánované nasazení delších lehkých kolejových vozidel bude nově vybudováno nebo přestavěno 34 z 37 zastávek na východozápadní ose. Tři zastávky Deutzer Freiheit, Bahnhof Deutz/Messe a Sportpark Höhenberg už samy o sobě nabízejí dostatečný prostor a v rámci projektu nebudou měněny.
„Úsek svazku linek 1, 7 a 9 v oblasti Neumarktu patří mezi nejvytíženější v síti. Velké množství cestujících, kteří zde vystupují a nastupují, krátké intervaly Stadtbahnu a silný automobilový provoz se v lokalitě vzájemně zdržují. Větší preference a kapacita pro MHD v centrální části Kolína je na místě,“ říká Ondřej Matěj Hrubeš, dopravní publicista, který město dvakrát navštívil.
Podpora tunelového vedení
Kolínská dopravní společnost (Kölner Verkehrs-Betriebe AG) dlouhodobě podporuje tunelové řešení v centru města, pokud je ekonomicky proveditelné. Výhody jsou zřejmé; vedení Stadtbahnu pod zemí by celkově zvýšilo bezpečnost provozu. Docházelo by díky němu k menšímu počtu nehod, zranění a narušení provozu způsobenému sanitkami, hasiči, policií nebo auty na kolejích. Tunely by také přispěly k možnému atraktivnějšímu využití povrchu.
Rozhodnutí závisí na kolínské městské radě, která hodlá v červnu přijmout usnesení. Předběžná analýza přínosů a nákladů (NKU) ukázala, že nadzemní prodloužení i tunelové řešení lze financovat z dotací. To znamená, že 90 % způsobilých nákladů by pokryly federální a zemské vlády. Zbytek by muselo hradit město Kolín nad Rýnem.
Rozšíření východo-západní osy je jedním z největších a nejnaléhavějších dopravních projektů města a KVB. Aby byli všichni obyvatelé Kolína nad Rýnem o projektu co nejúplněji a nejlépe informováni, spustily město Kolín nad Rýnem a společnost Kölner Verkehrs-Betriebe AG společně nové internetové stránky.