Letní změna jízdních řádů regionálních vlaků ČD od neděle 9. června 2024

V neděli 9. června vstoupí v platnost pravidelná letní změna vlakových jízdních řádů. Ve většině regionů dojde jen k dílčím změnám, které zlepší nabídku spojení a přípojové vazby mezi jednotlivými spoji. K větším změnám dojde v Pardubickém kraji, úpravy jízdního řádu by neměli přehlédnout ani cestující v Olomouckém a Zlínském kraji. Upravené jízdní řády budou platit do 14. prosince 2024.

Na základě požadavků krajských samospráv dochází od 9. června 2024 k následujícím změnám u regionálních vlaků Českých drah:

Praha a Středočeský kraj

V Praze a Středočeském kraji dojde k drobné změně s minimálním dopadem na cestující na trati 011 Praha – Kolín. První ranní vlak na trati, spoj Os 9305 (Praha Masarykovo n. – Kolín), pojede kvůli nočním výlukám na Masarykově nádraží nově z Prahy hl.n. V úseku Praha-Libeň až Kolín pojede beze změny.

Již k datu 3. června, po ukončení výluky na trati, dochází k drobné změně na trati 212 Čerčany – Světlá nad Sázavou. Na žádost IDSK bude prodloužen ranní pár vlaků Os 9241 / Os 9244, který dosud jezdil z Čerčan do Samopší a zpět, až do Ledečka. Tato změna bude mít dopad na několik ranních vlaků, které pojedou až o 30 minut dříve. Večer je posunut odjezd vlaku Os 9270 ze Zruče nad Sázavou, který bude vyčkávat na přípoj od Kutné Hory (Os 2441).

Od 9. června dojde k plánovanému pravidelnému nasazení prvních dvou RegioPanterů na trati 091 Praha – Kralupy nad Vltavou. Tato změna nebude mít vliv na jízdní řád. Další jednotky RegioPanter budou v rámci PID uváděny do provozu po celou druhou polovinu roku. 

Pardubický kraj

V souvislosti s dokončením železničních staveb na Pardubicku a otevřením zastávky Pardubice centrum začne na trati 238 Pardubice – Havlíčkův Brod platit zcela nový jízdní řád a k větším změnám dojde také na tratích 031 Pardubice – Hradec Králové a 261 Žďárec u Skutče – Svitavy. Na ostatních tratích je změn velmi málo.

K významné změně dojde ve vozovém parku ČD. V nejbližších týdnech se na téměř všech vlacích (až na dvě výjimky) na trati 238 Pardubice – Havlíčkův Brod objeví nové motorové jednotky ř. 847 RegioFox, které nahradí stávající Regionovy. Dodávka těchto nových jednotek je bohužel z viny výrobce zpožděná, a proto budou na této trati uváděny do provozu postupně. Vedle RegioFoxů budou na trati nadále jezdit i dvě stávající jednotky RegioShark. Po přesunu uvolněných motorových jednotek ř. 814 z depa v Havlíčkově Brodě se plánuje jejich nasazení na tratě 015 Přelouč – Heřmanův Městec a 016 Holice – Moravany – Chrudim, čímž dojde v dalším kraji k ukončení pravidelného nasazování motorových vozů řady 810. Přesný termín ukončení jejich provozu bude upřesněn v závislosti na zprovoznění nových vlaků.

V Pardubicích se také otevře nová zastávka Pardubice centrum, která bude sloužit vlakům z / do Hradce Králové a z / do Chrudimi. Přístup na ní je v z podjezdu mezi ulicemi 17. listopadu a Jana Palacha a z podchodu spojujícího ulice Rokycanova a Sladkovského vedle autobusové zastávky Hlaváčova. Na zastávku začnou jezdit skoro všechny osobní a spěšné vlaky ze směru a ve směru Hradec Králové. Ze směru a ve směru Chrudim pak objednatel počítá s tím, že tato zastávka bude obsluhována přímými vlaky pouze v pracovní dny zhruba od 5. do 9. a následně od 12. do 19. hodiny. Ostatní vlaky budou končit jako dosud na pardubickém hlavním nádraží.

Trať 010 Kolín – Pardubice –  Česká Třebová

Vlak Os 5059 bude zrušen a místo něho pojede Sp 1755 denně, tj. i v neděli z Chocně v 6:18 do České Třebové (příj. 6:42).

Trať 017 Česká Třebová – Moravská Třebová – Dzbel

Vlak Os 24743 pojede v úseku Mladějov na Moravě (11:34) – Moravská Třebová (11:44) o 2 minuty dříve.

Trať 018 Choceň – Litomyšl

Z důvodu zajištění návaznosti na vlak Os 5110 směr Týniště nad Orlicí v Chocni pojede Os 15001 v celé trase o 2 minuty dříve, tj. z Litomyšle ve 4:15 a do Chocně přijede ve 4:58. Obdobně bude zajištěn přípoj na Sp 1755 (odj. 6:18) od Os 15003, který pojede o 5 minut dříve, tj. z Litomyšle v 5:31 a do Chocně přijede v 6:16.

Trať 031 Pardubice – Hradec Králové (– Jaroměř)

Počet vlaků na této tratí se téměř nemění, nicméně mírně se mění časové polohy většiny z nich. Zpravidla jde o posuny do 5 minut. Zásadní je zprovoznění zastávky Pardubice centrum, kam budou zajíždět všechny osobní a spěšné vlaky od / do Hradce Králové s výjimkou posilových pátečních a nedělních spojů. Současně bude možné plnohodnotně využít dokončeného dvojkolejného úseku mezi pardubickým hlavním a rosickým nádražím.

Trať 238 Pardubice – Hlinsko – Havlíčkův Brod

Od 9. června začne na trati platit zcela nový jízdní řád s novým dopravním konceptem. Plnohodnotné zprovoznění dvojkolejného úseku mezi Pardubicemi hl.n. a Pardubicemi-Rosicemi nad Labem umožní zkrátit pobyty všech vlaků v Rosicích na nezbytné 2 – 3 minuty, což přispěje ke zkrácení cestovních dob. Dále se uvede do provozu zastávka Pardubice centrum, kde budou končit / začínat v pracovní dny všechny vlaky z této tratě cca mezi 5. a 9. a mezi 12. a 19. hodinou.

Základem nového dopravního konceptu je vedení osobních vlaků mezi Pardubicemi a Havlíčkovým Brodem každé 2 hodiny (projíždějí v úseku Pardubice-Rosice nad Labem – Chrudim). Ty budou zejména v ranní a odpolední špičce pracovních dnů doplněny spěšnými vlaky Pardubice – Havlíčkův Brod s menším rozsahem zastavování. Další vrstvou vlaků budou osobní vlaky Pardubice centrum – Chrudim – Slatiňany, popř. až Skuteč, které budou jezdit v ranní a odpolední špičce pracovních dní. Nově tak zajistí např. přímé spojení zastávky centrum v Pardubicích se Skutčí.

Celkově tak na této trati dochází k navýšení rozsahu dopravy a zavedení pravidelných taktových tras vlaků.

V souvislosti se zpožděním dodávky zmíněných motorových jednotek RegioFox může na trati 238 docházet zpočátku ke zpožděním vlaků, které budou vedeny náhradními jednotkami Regionova, a to z důvodu jejich nižšího výkonu a nižší konstrukční rychlosti. Za případné komplikace se cestujícím předem omlouváme.

Trať 261 Svitavy – Žďárec u Skutče

V souvislosti se zásadní změnou jízdního řádu na trati 238 dojde k úpravám časových poloh vlaků především v úseku mezi Borovou a Žďárcem u Skutče a ve víkendové dopravě. Nově bude řada vlaků v pracovní dny v ranní a odpolední špičce vedena ze Skutče až na novou zastávku Pardubice centrum a zpět. Významně se také mění víkendová doprava.

Královéhradecký kraj

Na základě požadavku  objednatelů dopravy dojde k v Královéhradeckém kraji k zavedení nových půlnočních vlaků a k omezení provozu některých vlaků na lince V44 (Trutnov – Libeč).

Na trati 031 Pardubice – Hradec Králové – Jaroměř bude zaveden nový pár půlnočních vlaků mezi Hradcem Králové a Jaroměří, které pojedou v sobotu, neděli a svátky. Nový vlak Os 5242 pojede v 00:00 z Hradce Králové hl.n. do Jaroměře (příj. v 00:20), nový spoj v opačném směru bude odjíždět z Jaroměře v 00:25 a do stanice Hradec Králové hl.n. přijede v 00:45 (Os 5241).

Na trati 021 Hradec Králové – Týniště nad Orlicí – Letohrad bude o sobotách, nedělích a svátcích zaveden nový nový vlak Os 5601. Z Hradce Králové hl.n. pojede v  00:00 a do Týniště nad Orlicí přijede v 00:26.

Na trati 043 Trutnov – Lubawka budou z důvodu malého využití zrušeny tři páry vlaků linky V44 Trutnov – Libeč. Půjde o vlaky s odjezdy z Trutnova hl.n. do Libče v 06:00, 16:22 a 18:24 (Os 15704, 15712 a 15716) a dále o spoje v opačném směru s odjezdy z Libče v 06:24, 16:37 a 18:45 (Os 15705, 15713 a 15717).

Ústecký kraj

Na základě požadavku Ústeckého kraje dojde od 9. června 2024 ke změně na trati 081 Děčín – Benešov nad Ploučnicí – Rumburk. Na této trati bude v pracovní dny zaveden nový pár vlaků s odjezdem v 11:36 z Děčína hl.n. do Varnsdorfu (příj. v 12:53, Os 26058) a z Varnsdorfu ve 13:01 zpět do Děčína hl.n. (příj. ve 14:19, Os 26057).

Plzeňský kraj

Na základě požadavku Plzeňského kraje dojde od 9. června 2024 k drobným změnám na dvou tratích.

Na trati 170 Beroun – Plzeň – Klatovy budou v úseku z Plzně hl.n. do Rokycan upravené časy odjezdů dvou spěšných vlaků. Spoje Sp 7851 a 7855, které dosud odjížděly z Plzně hl.n. ve 14:03 a 16:03, nově pojedou z plzeňského hlavního nádraží ve 14:09 a 16:09 (nově jako Sp 7881 a 7885). Oba vlaky budou nově zastavovat v Ejpovicích.

K posunu času odjezdů vlaků dojde i na tratích 177 / 176 Bezdružice – Plzeň – Radnice.
Vlak Os 27305 s dosavadním odjezdem z Bezdružic do Radnic v 10:01 nově pojede už v 9:56 (nově jako Os 27335). V opačném směru pojede vlak Os 27306 se současným odjezdem z Radnic v 11:36 nově až v 11:59 (nově jako Os 27336).

Jihočeský kraj

Hlavní změnou v Jihočeském kraji bude zavedení přímých vlaků z Českých Budějovic přes Rybník do Lipna nad Vltavou a zpět (vlaky Os 18806 a Os 18807). Zajišťovat je budou jednotky RegioPanter. Tyto nové přímé vlaky vzniknou spojením současných vlaků Os 18802 / Os 18826 ve směru na Lipno a Os 18827 / Os 18803 v opačném směru.

Na trati 195 Rybník – Lipno nad Vltavou bude v období od 23. do 25. srpna 2024 v souvislosti s akcí Devils extreme race platit speciální jízdní řád. Provoz vlaků na trati bude výrazně posílen.

Koncem června proběhne v Jihočeském kraji Olympiáda dětí a mládeže. Při této příležitosti budou 23. a 27. června 2024 zavedené neveřejné expresní vlaky Tábor – České Budějovice a zpět pro návoz a odvoz až 900 sportovců ubytovaných v Táboře a Sezimově Ústí na slavnostní zahájení a ukončení akce.

Změnou jízdního řádu jsou zároveň zadány všechny zvláštní vlaky, které pojedou v rámci akcí pořádaných v Jihočeském a také Středočeském kraji. Jde o Prachatický železniční den 29. 6. 2024, Léto s párou na Šumavě, dále o parní jízdy na Blatenkách a na Rožmitálsku a také o akci Léto na Bechyňce.

V průběhu letních měsíců a ve druhém pololetí roku České dráhy nasadí v Jihočeském kraji další nová vozidla. Na trati 226 Veselí nad Lužnicí – České Velenice začnou v průběhu léta jezdit společně s Regionovami i nové jednotky RegioFox. Do té doby jsou na trati nasazovány pouze soupravy Regionova, od začátku května posílené o přívěsný vůz pro přepravu jízdních kol. Ve druhé polovině roku by mělo být také dodáno pět nových jednotek RegioPanter, které budou operativně nasazovány do pravidelného provozu na trati 196 České Budějovice – Rybník a 195 Rybník – Lipno nad Vltavou, kde postupně nahradí klasické soupravy.

Jihomoravský kraj

V regionu nedochází k žádným změnám. Na základě požadavku Jihomoravského kraje dojde o víkendech 17. a 18. srpna a také 16. a 17. listopadu v souvislosti s vinařskými akcemi k zahuštění provozu v úseku Čejč – Hodonín na dvouhodinový interval. Na všech ostatních tratích zůstává pravidelný jízdní řád v nezměněném rozsahu.

Moravskoslezský kraj

Ani v Moravskoslezském kraji nedochází od 9. června k žádným změnám.

Pouze v červenci 2024 budou upraveny odvozové vlaky pro návštěvníky festivalů Beats for Love a Colours of Ostrava. Ve dnech 4., 18. – 21. července pojedou z Ostravy střed dva rozvozové vlaky ve směru Opava, Návsí a Frýdlant n. O. s odjezdy v cca 0:45 a 2:45. Rozvozové vlaky z festivalu Beats for Love směrem do Opavy, Návsí a Frýdlantu n.O. ve dnech 5. – 7. července pojedou trochu později, ze stanice Ostrava střed v cca 2:45 (pojedou jen v tento čas).

Olomoucký kraj

Na území Olomouckého kraje bude dodávkou poslední z 27 kusů nových třídílných elektrických jednotek řady 640 RegioPanter druhé generace dokončena rozsáhlá obměna vozového parku elektrické trakce. Provoz na všech elektrických tratích tak bude zajištěn výhradně těmito moderními nízkopodlažními vozidly.

Trať 270 Přerov – Olomouc hl.n. – Zábřeh na Moravě

Trať 291 Zábřeh na Moravě – Kouty nad Desnou, Petrov nad Desnou – Sobotín

Zlínský kraj

Na žádost objednatele dopravy dojde od 9. června ve Zlínském kraji k následujícím změnám:

Trať 281 Valašské Meziříčí – Rožnov pod Radhoštěm

Trať 303 Valašské Meziříčí – Kojetín

Trať 331 Otrokovice – Vizovice

Karlovarský kraj a Kraj Vysočina

V těchto regionech nedochází od 9. června 2024 k žádným změnám.

TZ ČD