V celé Praze i Středočeském kraji bude od 29. června 2024 sjednocen charakter všech autobusových a trolejbusových zastávek PID. Pro výstup v každé zastávce bude potřeba stisknout dostatečně včas tlačítko ve voze. Pro nástup postačí stát na zastávce tak, aby byl cestující viděn řidičem. Mávat již není potřeba. Praha i Středočeský kraj nyní rozjíždí komplexní informační kampaň, aby tato změna nikomu neunikla.
Výhodou nového systému je zrychlení cestování, vyšší pravděpodobnost eliminace nebo snížení případného zpoždění, plynulejší jízda odstraněním zbytečného brždění a rozjezdů, i lepší tepelná pohoda ve vozidle, protože v zimě se zbytečně nevyvětrá teplo a v létě bude účinněji fungovat klimatizace. Výhodou je také zpřehlednění pravidel pro jednotlivé zastávky – cestující už nebude muset zkoumat, jestli daná zastávka na znamení je nebo není. Zlepší se také ekonomika provozu a budeme šetrnější vůči životnímu prostředí, protože právě při rozjezdech vzniká nejvíce emisí i hluku a autobus má také nejvyšší okamžitou spotřebu paliva.
Zastávky na znamení nejsou pro cestující v rámci systému PID ničím novým. Jen v Praze je už stálých zastávek jen cca 30 %, počet zastávek na znamení v posledních letech rychle narůstal díky odstranění nutnosti na autobus mávat.
„Jde o trend, který už je leckde zaveden řadu let. Bohužel, panovaly různé varianty režimů jednotlivých zastávek. Ve Středočeském kraji i v Praze tedy celý systém sjednotíme. Už nyní autobusy zastavovaly na znamení asi na polovině území a systém se velmi osvědčil. Co se týče ostatních krajů, pak toto funguje celoplošně v krajích Ústeckém a Libereckém, přičemž nemáme informace, že by zde vznikaly problémy,“ říká Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy.
„Aktuálně máme v rámci systému PID ve Středočeském kraji celkem cca 5 500 autobusových zastávek a z toho je již přes 3000 v režimu „na znamení“. Celoplošné zavedení zastávek na znamení tedy nebude pro většinu cestujících ve Středočeském kraji žádnou novinkou a jsem přesvědčen, že bude bezproblémové. Doposud totiž neevidujeme žádné stížnosti od cestujících, tam, kde již tento systém funguje,“ uvedl Zdeněk Šponar, ředitel IDSK.
Co musí lidé udělat pro zastavení vozidla
Pro cestující bude tato změna znamenat jediné – ve voze bude potřeba stisknout tlačítko v dostatečném předstihu před zastávkou tak, aby řidič včas věděl, že má zastavit a samotné zastavení proběhlo bezpečně a plynule. Při čekání na zastávce nemusí cestující pro zastavení udělat vůbec nic – stačí stát tak, aby byl řidičem viděn, mávat už nemusí.
Lidé se nemusejí obávat, že v autobusu nestihnou dát včas znamení. V každém autobusu jsou tlačítka rovnoměrně rozmístěna po celém voze a jsou dostupná téměř z každého sedadla, přičemž pro zastavení lze použít jak červená tlačítka STOP, tak i žlutá tlačítka na dveřích nebo v jejich blízkosti. Také není třeba se obávat, že budou autobusy lidem ujíždět. Řidiči budou mít i nadále povinnost počkat v zastávce do času přesného odjezdu, pokud přijedou dříve, než říká jízdní řád.
Vystupuješ? Stiskni tlačítko. O změně se dozví každý
„Od června až do září bude probíhat informační kampaň v médiích, ve vozidlech i na zastávkách, aby tato změna nikomu neunikla. „Kampaň má hlavní slogan Vystupuješ? Stiskni tlačítko. Tím je vlastně řečeno vše podstatné,“ říká ředitel ROPID Petr Tomčík. V každém autobusu i trolejbusu bude informační leták a na dveřích budou nalepeny kulaté upozorňující samolepky. Na letáky i plakáty v různých formátech narazí cestující i na zastávkách povrchové dopravy, ale třeba také u vstupů do metra nebo v tramvajích. „V příštích dnech budeme nový systém zastávek podrobně představovat a vysvětlovat na sociálních sítích PID i jednotlivých dopravců, měst či obcí. Přichystali jsme i videospoty, ve kterých si zahrál hlavní roli Jan Vondráček, jehož hlas nás denně provází v tramvajích i autobusech. Speciálně informujeme také organizace sdružující pohybově, zrakově i sluchově postižené spoluobčany,“ dodává Petr Tomčík. Kampaň se pak vrátí po prázdninách, aby nový systém připomněla školákům, kteří se nyní rozutečou. Na pražských školních linkách pro ty nejmenší budou však autobusy zastavovat i nadále vždy ve všech zastávkách.
Jak se budou hlásit zastávky
Ve vozidlech bude od července upraven způsob hlášení zastávek. Místo „příští zastávka je na znamení“ uslyší cestující upozornění „pro výstup stiskněte tlačítko“. Informace o příští zastávce bude nově vyhlašována až po odjezdu z předchozí zastávky, aby cestující intuitivněji navedla na správný okamžik, kdy má v dostatečném předstihu stisknout tlačítko pro výstup. Řidiči budou mít také k dispozici speciální upozorňující hlášení, které budou moci pustit do reproduktorů ve voze, pokud to uznají za vhodné. V prvních týdnech po změně bude toto speciální hlášení pouštět v pravidelných intervalech do všech vozů pražského Dopravního podniku jeho dispečink. Předpokládáme, že po určitém období, až si lidé na nový systém zvyknou, již takové relace nebudou potřeba a zůstane pouze u klasického hlášení jednotlivých zastávek. Ze zastávkových označníků postupně zmizí informace o charakteru „na znamení“, protože při čekání na zastávce není žádné znamení pro zastavení vozidla potřeba.
„Postupné zavádění zastávek na znamení zajistilo již v minulosti jednak zvýšení plynulosti autobusové MHD, ale také nemalé ekonomické i přínosy ve prospěch životního prostředí. Tato poslední etapa znamená zjednodušení systému pro řidiče i cestující a umožní využívat benefity větší plynulosti provozu autobusů a trolejbusů zejména ve večerních, nočních nebo víkendových obdobích i na zastávkách, které jsou během přepravních špiček pracovního dne silně vytíženy. Již prakticky všechny autobusy v systému PID mají poptávkové otevírání dveří, plošné rozšíření zastávek na znamení tak bude pro cestující vlastně znamenat pouze včasný stisk tlačítka STOP nebo poptávky na dveřích, a to nejlépe ihned po odjezdu z předchozí zastávky. Pevně věřím, že při počáteční vzájemné vstřícnosti a ohleduplnosti bude sjednocení systému přínosem pro všechny strany: cestující, řidiče i obyvatele v okolí zastávek,“ uzavírá Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP).
Zastávky na znamení – celosvětový trend
Celoplošně jednotný charakter zastávek „na znamení“ funguje v České republice na regionálních linkách v celém Ústeckém a Libereckém kraji a postupně ho zavádějí další města i kraje – například v loňském roce se k tomu připojila řada středočeských měst a celý okres Benešov, loni tento systém bez problémů zavedli třeba v Bratislavě. Zcela běžně tento systém funguje už léta ve většině evropských měst i regionů.
TZ ROPID