S rostoucími teplotami se blíží i vrchol sezóny bikesharingu v Praze. Zvláště to pocítí provozovatelé koloběžek a elektrokol – například Lime jen loni napočítal v Praze v nejsilnějším červenci přes 80 000 unikátních jezdců měsíčně. Důvod je jednoduchý – ani v rozpálené betonové džungli se jezdci cestou do kopce nezpotí. Lime nově motivuje jezdce k větší bezpečnosti. Pokud se vyfotí s helmou, AI analyzuje fotku a poskytne jim 10 % slevu na jízdu. Podle Lime osloví nabídka zejména pravidelné jezdce, ti ale svým chováním v provozu působí i na ty příležitostné.
Kulturní akce, období dovolených i teplé počasí – to všechno zvyšuje poptávku po městské mikromobilitě. Podle dat společnosti Lime si koloběžku nebo elektrokolo půjčí měsíčně v průměru 50 000 unikátních jezdců, v nejsilnějším měsíci to ale loni byl skoro dvojnásobek.
„Záleží hodně na počasí – například loni srpen propršel, a tak bylo nejvíc jezdců v červenci. Obecně ale léto bývá nejsilnější – jednak jezdí víc místní, jednak Prahu navštíví i více turistů. My na základě poptávky celoročně regulujeme počet strojů v ulicích a díky tomu se nám loni podařilo snížit jejich počet a zároveň zvýšit jejich utilizaci,“ říká Václav Petr, generální ředitel Lime pro Česko a Maďarsko. „Už od začátku působení Lime v Česku pozorujeme, že v létě vždy přibydou ‚prvojezdci‘, kteří s námi následně zůstanou a jezdí pravidelně. Právě léto vnímáme jako příležitost pomoci jezdcům vytvořit si při jízdě správné návyky – hlavně parkování na určených místech a ježdění podle předpisů a pouze po silnicích a cyklostezkách. Letos jsme se rozhodli podpořit bezpečnost a nošení helmy.“
Chraň si hlavu, získej slevu
Lime zavedl v Praze novinku v podobě odměňování za jízdu v helmě. Každý jezdec, který se při vypůjčení koloběžky nebo kola vyfotí v přilbě, získá 10 % slevu na jízdu. Novinku už společnost otestovala v Maďarsku a nyní s ní přichází i do střední Evropy.
„Helmu od 18 let zákon nenařizuje, a tak ji nemůžeme nařizovat ani my. Ani bychom nechtěli, věříme, že jezdec je sám kompetentní rozhodnout, co mu vyhovuje a co je pro něj přijatelné. “ komentuje Václav Petr. „Ovšem koloběžky mají proti kolům výhodu v tom, že je mohou použít i lidé, kteří potřebují dorazit do cíle upravení a kterým by jejich dresscode nedovolil vyvíjet větší fyzickou aktivitu zvlášť v létě, když je horko.“
A právě u pravidelných uživatelů, kteří se nejedou jen tak projet, ale opravdu používají stroje jako doplněk městské dopravy, si Lime slibuje v edukaci největší úspěch. Podle posledních dat už 40 % pražských jezdců využívá zvýhodněné předplatné a jezdí pravidelně prostřednictvím Lime Pass.
„Jsou to jezdci, kteří jezdí opakovaně několik tras, a především jízdu plánují – je tedy šance, že si s sebou skutečně vezmou přilbu, kterou pak například v zaměstnání jednoduše pověsí na věšák namísto kabátu,“ doplňuje Václav Petr. „Takoví jezdci zároveň působí jako pozitivní příklad pro ostatní jezdce, a to jak v jízdních návycích, tak i při parkování. Jezdci častěji zaparkují správně, pokud už na parkovacím místě nějaké koloběžky zaparkované jsou.“
Přilbu zkontroluje AI, na obzoru jsou i další bezpečnostní prvky
Technické řešení Lime postavil na AI, která je na základě tisíců selfies s helmou schopna určit, co má jezdec vlastně na hlavě – rozpozná i čepici nebo kšiltovku. Právě dílčí technická řešení pomáhají zvyšovat bezpečnost, ale i kázeň. Lime v současnosti vyvíjí plugin, který po desáté hodině večer podmíní odemčení koloběžky nebo elektrokola úspěšným složením testu kognitivních schopností.
„Jde vlastně o mobilní hru – ta otestuje postřeh jezdce, aby ověřila rychlost jeho reakcí a jeho schopnost řídit. Hra je navržena tak, aby v ní neuspěl člověk, který může být například pod vlivem alkoholu – od takového chování jezdce odrazujeme vždy při odemknutí koloběžky, chceme mu ale maximálně předcházet,“ vysvětluje Václav Petr.
Vedle bezpečnosti se Lime také zaměřuje na chování jezdců v provozu i parkování. Narozdíl od některých jiných platforem je totiž GPS navigace přímo v jednotlivých strojích – Lime tedy dokáže digitálně analyzovat, zda jezdec nevjel do zakázané zóny nebo zda parkuje na správném místě. V případě špatného zaparkování pak jsou jezdci sankcionováni pokutou.
„Jezdci často chtějí zaparkovat správně, jen nenajdou vhodné místo k zaparkování. To se nyní snažíme vyřešit na základě smlouvy s TSK Praha, která by sjednotila pravidla pro parkování – je prokázáno, že ve chvíli, kdy jsou parkovací místa do 100 metrů od sebe a dostatečně viditelná, špatné parkování vymizí. Neukáznění jezdci, kteří i při dostatku míst nezaparkují správně, pak pochopitelně ponesou následky v podobě pokuty a naši pracovníci koloběžku přemístí na vhodnější místo, kde je navíc vyšší šance, že si ji někdo brzy půjčí,“ uzavírá Václav Petr.
TZ Lime