V první polovině srpna došlo k tragické nehodě ve stanici metra Křižíkova. Neznámý muž spadl do kolejiště, několik minut před příjezdem soupravy metra, ale nikdo nedokázal metro zastavit. Co se stalo? Jak je to možné?
Ze záběrů z průmyslových kamer je zřejmé, že cestující neměli vůbec žádné ponětí, co v takovém případě udělat. A popravdě, nedivím se. Osvěta na toto téma žádná neprobíhá a tlačítka pro zastavení vlaku jsou v prostoru stanice celkem přehlédnutelná a „utopená“ v místě, kde je nejméně cestujících. Zvlášť oproti podobným tlačítkům v zahraničí.
Vítám proto kladně, že sice až po smrtelné nehodě, ale přece, začal Dopravní podnik hl. m. Prahy s informační kampaní a to i za pomoci médií. To už přineslo své „ovoce“ při incidentu na Nádraží Veleslavín. Pravděpodobně i díky zvýšené informovanosti věděla cestující na nástupišti, jak zastavit vlak poté, co do kolejiště spadla opilá osoba.
Co mě ovšem dosud zaráží a na co nezazněla odpověď ze strany dopravního podniku: Co dělal dozorčí, když se stala smrtelná nehoda na Křižíkově? Každá stanice metra je prošpikována kamerovým systémem, před jehož obrazovkami sedí pracovník dopravního podniku, který má sledovat – dozorovat provoz stanice. Pokud by sledoval dění ve stanici, zajisté by si všiml několikaminutové paniky cestujících na nástupišti. Ano, mohl si dozorčí odskočit na toaletu, ale schválně se někdy běžte podívat k budce dozorčího stanice metra a podívejte se, jak vykonává pracovní činnost. Musíte jít hodně blízko, protože bývá schován za tmavým sklem, aby na něj nebylo vidět.
Proč jsme se od dopravního podniku nikde nedozvěděli, jak je možné, že dozorčí stanice Křižíkova nedokázal zamezit smrtelné tragédii. Vypadá to, že spolehlivější cestou bude naučit cestující vykonávat službu dozorčího a naučit je zastavovat provoz vlaků, příp. eskalátorů a dalších zařízeních ve stanici. Dozorčí pak bude mít klid na jiné záležitost. Třeba… třeba přemýšlet nad otázkou: Nejdelší řeka na území ČR na šest.