Barevný Černý Most – velkoplošné fotografie džungle, motýlů a brouků zpestří čekání na autobus

Terminál Černý Most je jedním z nejvýznamnějších dopravních uzlů v Praze, přes který každý den projdou desetitisíce lidí. V rámci jeho revitalizace a nápravy neutěšeného stavu došlo v poslední době k opravě fasád a zastřešení, byly doplněny elektronické odjezdové panely, vyměněno osvětlení i lavičky a výrazně byla navýšena také intenzita úklidu. Nyní přicházíme s uměleckou instalací velkoplošných fotografií s tématikou magické zahrady s cílem zpříjemnit cestujícím čekání na autobus a také zabránit častému vandalismu ve formě graffiti. Nyní nově zdobí 7 ploch u jednotlivých nástupišť umělecké fotografie rostlin, motýlů a brouků.

Hlavním motivem výtvarného pojetí velkoplošné grafiky je vytvořit takzvaně „Jiný svět“, něco jako je tajemná zahrada, Alice in Wonderland – svět za zrcadlem. „Chtěli jsme vytvořit vizuální hru a pomyslně rozbít šedé betonové plochy lákající ke graffiti fotografiemi s tematikou snové, magické zahrady konkrétních přírodních i abstraktních tvarů. Když stojíte proti zdi, máte pocit, že vás pohltí, že se stanete její součástí a můžete do ní vstoupit,“ říká autorka fotografií i celého konceptu Štěpánka Stein, která ve své tvorbě zejména pracuje s módní a portrétní fotografií na hranici se stylizovaným dokumentem. Zároveň je také autorkou vizuální podoby kampaně Můj čas, kterou jsme veřejnosti představili v loňském roce.

Fotografie jsou doplněny pomyslnou konverzací, kterou si píšou lidé, když se vydávají na své cesty, vrací se domů nebo čekají na své blízké. Jejich cílem je pobavit i přimět lidi zamyslet se nad smyslem svých každodenních cest.

„Součástí projektu bylo fotografování v Botanické zahradě v Troji ve skleníku Fata Morgana, kde jsme fotografovali jednotlivé květiny formou ateliérových zátiší s přesahem do fantazie, současně jsou na několika stěnách použity ateliérové fotografie motýlů a lučního hmyzu,“ dodává Štěpánka Stein.

„Černý Most je příkladem úspěšné humanizace léta zanedbávaných pražských dopravních terminálů. Díky spolupráci ROPID a TSK se postupně daří proměnit tento nevzhledný betonový kolos v místo, kde se lidé nemusí při čekání na autobus bát. Stává se tak důstojnější vstupní branou do metropole ze severního a východního směru,“ říká Zdeněk Hřib, náměstek pražského primátora a radní pro oblast dopravy.

Realizační tým

Technické zpracování

Pro aplikaci fotografií byla použita metoda přímého vertikálního tisku. „Ta umožňuje tisknout jakýkoli design na vertikální plochy ve vysokém rozlišení. Umožňuje také tisk fotografií s vysokou stálostí barev. Použitá technika zachová strukturu a vlastnosti podkladu. Metoda tisku je zároveň šetrná k životnímu prostředí, jediným materiálem je ekologický inkoust, který se dávkuje jen v nejnutnějším množství,“ dodává Michal Redek z firmy Wall-ink, která má za sebou podobné realizace v pražských podchodech na Fügnerově náměstí, Vychovatelně nebo u metra Jinonice. 

Další proměna Černého Mostu

„V rámci pokračující humanizace dopravního terminálu Černý Most počítáme ještě v letošním roce s vybudováním nového místa pro přecházení mezi jednotlivými nástupními ostrovy a také s výměnou nevzhledného kovového zábradlí na betonových blocích,“ říká Petr Tomčík, ředitel organizace ROPID, která má tento terminál a jeho humanizaci na starosti. S projektem Barevný Černý Most chceme dál pokračovat formou barevné proměny zbylých šedých ploch a také dlouhé reliéfní stěny podél pojížděné plochy naproti jednotlivým nástupištím linek MHD. Barevnou grafiku bychom také rádi doplnili živými odolnými a nenáročnými rostlinami na vrchní hraně jednotlivých mostních lávek.

TZ ROPID