Essen chystá obnovovat tramvajovou dopravu tam, kde jí před lety zrušil. Rostoucí počet cestujících vyžaduje více spojů a nová trať také propojí důležité části města. Hotovo má být v roce 2026 s celkovou cenou projektu okolo 180 milionů eur.
Projekt CITYBAHN představuje významný krok směrem k ekologicky udržitelné a efektivní veřejné dopravě v Essenu. Po více než padesáti letech se nadzemní tramvaj vrací do centra města. Na nové tramvajové trati budou provozovány tři linky, čímž město reaguje na vzrůstající počet cestujících. S předpokládaným spuštěním provozu v roce 2026 slibuje CITYBAHN zcela bezemisní spojení a integraci nové městské čtvrti ESSEN 51.
CITYBAHN přináší hned několik novinek. Nová trať, označovaná také jako „staniční tangenta“, propojí důležité části města a odlehčí přetíženému systému tunelů Ruhrbahn, které se v současnosti potýkají se svými limity. S jedenácti bezbariérovými zastávkami poskytne CITYBAHN přímé spojení mezi jihovýchodními čtvrtěmi Huttrop a Steele, a centrem města. Z toho budou těžit jak cestující, tak i životní prostředí. Na trase Berthold-Beitz-Boulevard budou vysázeny stovky stromů, které pomohou zlepšit městskou ekosféru.
Modal split
Ekologický přístup projektu se neomezuje pouze na vysazení stromů. Tramvaje budou jezdit po travnatých kolejích, což má snížit hluk a zlepšit kvalitu vzduchu. Odborníci odhadují, že CITYBAHN sníží počet jízd automobilů a ročně ušetří tisíce tun skleníkových plynů a oxidů dusíku. Pro město je proto důležitým prvkem pro dosažení rovnoměrného rozložení různých druhů mobility: pěší (25 %), cyklistické (25 %), veřejné dopravy (25 %) a automobilové dopravy (25 %). Takzvaný „modal split“ (4×25 procent) je cílem Plánu mobility města Essen do roku 2035.
Výstavba CITYBAHN je rozdělena do několika etap a zahrnuje komplexní spolupráci s federální i státní vládou, které na projekt přispějí až 95 % z odhadovaných nákladů ve výši 180 milionů eur. Tento projekt se neomezuje jen na výstavbu tramvajové trati, ale zahrnuje také úpravy silniční infrastruktury, výstavbu nových zastávek a podchodů. Přibližně 151 milionů eur připadne na tramvajovou trať CITYBAHN a okolo 29 milionů eur na výstavbu silnice Berthold-Beitz-Boulevard.
Jako dřív
Essen se tak vrací ke kořenům městské dopravy na povrchu, která byla v 70. letech nahrazena podzemní dráhou ve prospěch automobilové dopravy. Dnes, v kontextu moderního městského plánování, se trend opět obrací a CITYBAHN se stává symbolem návratu k udržitelným způsobům dopravy. Tento projekt tak nejen přetváří fyzický prostor města, ale i jeho ekologickou budoucnost.