Autonomní doprava je již desítky let vizí mnoha velkých společností a start-upů. V posledních letech dochází na tomto poli k řadě zásadním posunům a průlomům. Jedním z nich je i projekt ekosystému Smart Depot z dílny vývojářů Škoda Group. Ti v autonomii vidí cestu k vyšší udržitelnosti, komfortu i bezpečnosti. Své úspěšné kroky prezentovali v rámci programu veletrhu InnoTrans.
Před více než rokem představili odborníci ze Škoda Group projekt Smart Depott jako svoji vizi autonomní budoucnosti pro vozidla hromadné dopravy. A nyní na veletrhu InnoTrans v Berlíně ukázali, jaké pokroky se jim podařilo zrealizovat. V rámci depa ve finském Tampere dokázala tramvaj plnit komplexní úkoly, řízené autonomním systémem. Ten dokázal tramvaj bezpečně řídit v rámci depa, a to včetně správných reakcí na překážky v kolejích a průjezdu mycí linkou. V současnosti se o jednu tramvaj stará pět zaměstnanců, autonomní technologie by se měly postarat o to, aby se v budoucnu jeden zaměstnanec dokázal postarat o pět tramvají.
„Rád bych poděkoval svým kolegům, kteří vizi přetavili v první reálný demonstrátor Smart Depa. Věřím že i nadále se nám bude dařit rozvíjet možnosti autonomie a přispívat tak k modernizaci a posunu hromadné dopravy. Věřím, že kolejová vozidla mají ze své podstaty k autonomii blízko, a v budoucnu bude jejich provoz díky ní bezpečnější a efektivnější,“ říká Jiří Liberda, Digital Managing Director ve Škoda Group.
Digitální budoucnost veřejné dopravy
Škoda Group se dlouhodobě zaměřuje na inovace a technologický pokrok. Svým zákazníkům nabízí pokročilá digitální řešení pro kolejová vozidla, která odpovídají nejnáročnějším požadavkům dnešní doby. Velkou pozornost pak věnuje právě oblasti autonomie a vývoji technologií, které postupně nahradí řidiče a přinesou zcela nové možnosti provozovatelům vozidel pro hromadnou dopravu. Škoda Group již úspěšně otestovala dva systémy, které jsou základními stavebními kameny pro autonomní provoz.
Pojem Smart Depot nepopisuje jeden konkrétní produkt, ale spíše ekosystém technologických řešení, která spolu vzájemně spolupracují na plnění svých úkolů. Jeho cílem je, aby se tramvaj dokázala v rámci prostoru depa pohybovat úplně sama, bez nutnosti lidského zásahu do jejího pohybu.
Systém autonomního řízení ATO automatizuje řízení vlaku, optimalizuje jízdní plán a snižuje spotřebu energie. Klíčovou roli ve správném fungování systému hraje správná a přesná lokalizace, k níž se využívá elektronická mapa dráhy a fúze dat z modulu GNSS a modulu odometrie. Díky přesné lokalizaci můžeme jednoduše pomocí softwarové aktualizace přidat funkci Intelligent Speed Limiter, která zabraňuje vykolejení vozidla tím, že omezuje překročení rychlosti. Antikolizní systém ACS má za úkol snížit dopady kolizí v depech a městském provozu. K tomu využívá kombinaci technologie LiDAR, kamery a přesné lokalizace pomocí HD map a odometrie. Tato sestava umožňuje systému vytvořit virtuální tunel, ve kterém dovede vozidlo detekovat překážky, poskytovat včasné varování a minimalizovat falešně pozitivní varování.
TZ Škoda Group