Nové obelisky Čitelné Prahy ukážou, kudy kam na Palmovce

U jednotlivých výstupů ze stanice metra Palmovka vyrostly ve spolupráci TSK hl. m. Prahy, THMP a městskou částí Praha 8 nové navigační prvky pěší navigace, tzv. obelisky. Ty pomáhají po vzoru úspěšného systému Legible London v britské metropoli lépe se zorientovat při cestách městskými ulicemi v návaznosti na navigační sytém v metru a na zastávkách veřejné dopravy. Navigační sloupy obsahující zejména mapu blízkého i vzdálenějšího okolí a směrovky na hlavní pěší i dopravní cíle jsou první svého druhu na území městské části Praha 8 a nahrazují zde původní hnědé směrovky rozmístěné poblíž této rušné tramvajové křižovatky. Čtyři nové obelisky jsou umístěny poblíž jednotlivých výstupů z metra, zhruba v místech původních reklamních sloupů.

Aktuálně plánujeme těmito obelisky a směrovkami osadit další lokality v rámci prováděných rekonstrukcí, jako například okolí ulice Dukelských hrdinů na Praze 7 nebo Václavské náměstí. Právě na trase mezi Václavským náměstím a holešovickým výstavištěm si chceme vyzkoušet návaznost jednotlivých prvků mezi sebou, a zda jsou podle těchto nových prvků lidé schopni dojít ke svému cíli bez nutnosti používání jiných map. Ze zkušeností kolegů z Londýna víme, že lidé oceňují tyto prvky i navzdory dnešní době, kdy může mít každý navigaci ve svém mobilu. Pokud se totiž chodec nachází v neznámém prostředí, je pro něj často jednodušší zorientovat se na větší fyzické mapě než na malé obrazovce smartphonu,“ říká náměstek pražského primátora a radní pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.

Obelisky mají sloužit jako záchytné body s jasnými informacemi o směrech k důležitým místům, jako jsou zastávky MHD, úřady, parky, kulturní zařízení či zdravotnické služby. Zároveň přidávají prvek moderního městského mobiliáře, který zpřehledňuje orientaci a podporuje pěší pohyb. Palmovka je jedním z klíčových dopravních uzlů v Praze, kde se střetává široké spektrum všech možných druhů veřejné dopravy od metra, tramvaje až po trolejbusy. Proto vítáme, že je jedním z dalších míst, kde jsou umístěny,říká radní pro dopravu Prahy 8 Tomáš Slabihoudek.

Pilotní obelisky doplněné samostatnými směrovkami jsou již nainstalovány například u nové Štvanické lávky, poblíž Václavského náměstí nebo u vlakové zastávky Dolní Počernice. Kromě Palmovky byly nyní osazeny také dva obelisky v rámci rekonstrukce ulice Dukelských hrdinů, konkrétně na Strossmayerově náměstí a u Veletržního paláce.

Na základě předchozích uživatelských výzkumů byl doladěn vzhled i obsah těchto prvků projektu Čitelná Praha. Mapy jsou orientovány vždy podle pohledu diváka a například jednotlivé dopravní cíle jsou doplněny o časový údaj, za jak dlouho lze k těmto cílům průměrnou rychlostí chůze dojít. V mapách na Palmovce poprvé testujeme například zobrazení celoměstsky významných cyklotras nebo dlouhodobě uzavřených úseků, což se zde týká Libeňského mostu. Jednotlivé mapy připravují na základě designových i obsahových pravidel od designérů Čitelné Prahy, studia Side2, kartografičtí experti z Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy, nosiče informací pořídila na základě designového zadání Side2 a architektů ze studia A69 organizace ROPID.

Palmovku bereme od začátku projektu Čitelná Praha jako takovou laboratoř, kde testujeme se širokou veřejností jednotlivé prvky nového komplexního systému pražské navigace. Začalo to již v roce 2022 novou grafikou cedulí ve stanici metra a od letošního září právě testujeme novou podobu informací na tramvajových zastávkách. Následovat bude instalace prototypů nových prosvětlených nosičů informačních tabulí v metru, které budou lépe vyhovovat nové grafice a posunou orientační systém metra do 21. století,“ dodává ředitel ROPID Petr Tomčík.

TZ ROPID