Do Wilanowa ve Varšavě se po padesáti letech vrátily tramvaje

Rozestavěná trať ve Varšavě. Foto: Ondřej Matěj Hrubeš (2023)

29. října spustila provoz nová tramvajová trať do čtvrti Wilanów v polské Varšavě. 6,5 kilometru dlouhá trať se 12 novými zastávkami spojuje centrum s jihovýchodem města. Investice ve výši 1,2 miliardy zlotých byla částečně uhrazena díky přispění Evropské Unie.

Otevření nové tramvajové trati bylo pro Varšavu velkou událostí. Po více než půl století se rozjely tramvaje po trase propojující centrum města s Miasteczkem Wilanów, moderní čtvrtí na jihovýchodě polské metropole. Tato 6,5 kilometru dlouhá trať představuje největší rozšíření varšavské tramvajové sítě od 50. let 20. století. Její výstavba, financovaná z velké části Evropskou unií, přináší výrazné zrychlení dopravy mezi Wilanowem a centrem města – doba jízdy se oproti autobusům zkrátila na polovinu.

Rozestavěná trať ve Varšavě. Foto: Ondřej Matěj Hrubeš (2023)

Trať vede podél ulic Belwederska, Sobieski a Aleja Rzeczypospolitej, a je vybavena moderní dvoukolejnou infrastrukturou. Na trase vzniklo 12 nových zastávek, které obsluhují linky 14 a 16. Obě tramvajové linky zajišťují vysokou frekvenci spojů – ve špičce jezdí tramvaje každé 2–3 minuty. Navíc jsou na této trase nasazeny nízkopodlažní vozy Hyundai Rotem Warsolino, což zajišťuje komfortní přepravu pro všechny cestující.

Slavnostní otevření trasy proběhlo 29. října za účasti primátora Varšavy Rafała Trzaskowského, který zdůraznil historický význam této investice a poděkoval Evropské unii za její finanční podporu. Celkové náklady na výstavbu dosáhly 1,2 miliardy zlotých (přibližně 280 milionů eur), přičemž EU přispěla více než 40 %. „Tato trasa změní realitu každodenního cestování z Wilanowa do centra Varšavy,“ uvedl primátor a také připomněl, že práce ještě nejsou ukončeny a budou pokračovat až do konce příštího roku, což umožní další zkrácení jízdní doby.

Nová trať přináší nejen zlepšení veřejné dopravy, ale také symbolický návrat tramvají do Wilanowa. Tramvajová doprava zde existovala až do roku 1973, kdy byla v rámci tehdejšího trendu rušení tramvajových sítí zastavena. Nyní se tramvaje do této části města vracejí v moderní podobě. V plánu je také rozšíření trasy na konečnou Stegny, které má být dokončeno v polovině příštího roku. Varšavská tramvajová síť se tak stále rozrůstá a s délkou 133 kilometrů se stává jednou z klíčových páteří veřejné dopravy v polské metropoli.

Tramvaje ve Varšavě. Foto: Ondřej Matěj Hrubeš (2023)
Tramvaje ve Varšavě. Foto: Ondřej Matěj Hrubeš (2023)