Kdo je čistotným králem? Velký přehled úklidu tramvají v českých městech

Víte, jak často se uklízí tramvaje ve vašem městě? Čistota tramvají je pro dopravní podniky důležitým tématem, ale každý k ní přistupuje trochu jinak. Abychom zjistili, jak si vedou česká města, oslovili jsme přímo dopravní podniky. Pojďme se podívat na přehled měst, která se s námi podělila o své postupy.

Brno: Vysavače a pravidelné mytí oken

Podle Hany Tomaštíkové, tiskové mluvčí Dopravního podniku města Brna, se úklid tramvají provádí každý večer. „Vysajeme, vytřeme podlahu, omyjeme madla a očistíme kabinu řidiče,“ vysvětluje. Jednou týdně navíc pracovníci otírají parapety a jednou za měsíc se vůz čistí kompletně – včetně sedadel, oken a vnějšího mytí.

Olomouc: Ruční mytí místo myčky

V Olomouci probíhá také každodenní úklid, který zahrnuje dezinfekci madel, čištění skel a úklid kabiny řidiče. Jak uvádí mluvčí Anna Sýkorová, jednou měsíčně se provádí důkladné čištění, během kterého pracovníci umyjí tramvaj i zvenčí. A protože Olomouc nemá myčku, dělají to ručně. V případě potřeby je možné provádět i mimořádný úklid, a to na základě podnětu řidičů nebo výpravčího. „Například když někdo ve voze vylije sladký nápoj a lepí podlaha v půlce vozu.”

Plzeň: Denní rutina a dvoutýdenní „grunt“

I v Plzni se každá tramvaj, která je v daný den v provozu, uklízí denně. Jednou za 14 dní navíc probíhá tzv. grunt, tedy rozsáhlejší úklid, při kterém se pracovníci zaměřují na důkladné vyčištění interiéru.

Ostrava: Technologická revoluce v úklidu

V Ostravě berou úklid vozů opravdu vážně. Podle Terezy Šnoblové, tiskové mluvčí dopravního podniku, se vozy čistí denně, přičemž každých deset dní probíhá kompletní úklid od stropu až k podlaze. Novinkou je zavedení parních čističů na těžko přístupná místa, ekologických přípravků a digitalizace úklidových procesů. Na úklid a čistotu mimo jiné dohlíží i takzvaní „manažeři čistoty“.

Čistota je pro nás stejně důležitá jako bezpečnost,“ říká generální ředitel a předseda představensta DPO Daniel Morys. DPO také zajišťuje úklid téměř 570 vozidel a více než 200 nástupišť tramvajových zastávek včetně přístřešků, laviček, proskleného zábradlí a odpadkových košů. 

Most: Ozonování a vytírání podlah

Most má zase tři stupně úklidu, jak popisuje Hana Syrová z Dopravního podniku měst Mostu a Litvínov. Každodenní rutina zahrnuje zametání, vytírání podlah, mytí madel a rámů oken. Dále je zde kompletní úklid, včetně tepování sedaček a ozonování interiérů. Vozy se navíc myjí i zvenčí v kartáčové myčce.

Praha: Rozlučka s čalouněnými sedačkami

V hlavním městě probíhá denní úklid, během kterého se čistí madla, podlahy i sedačky. Generální úklid, který zahrnuje mokré čištění čalouněných sedaček, se koná jednou za čtyři týdny. Jak vysvětluje mluvčí Daniel Šabík, dopravní podnik plánuje tyto čalouněné sedačky zcela vyřadit v rámci modernizace vozů.