Počet nehod na sněhu a náledí vzrostl loni o 10 %

Zasněžená silnice. Zdroj: Pixabay.com

Podle meteorologických předpovědí nás v nadcházejících dnech čeká sněžení, zejména v horských oblastech. Teploty se budou pohybovat kolem nuly, což zvyšuje také riziko námrazy na vozovce. Aby byla vaše jízda bezpečná, přinášíme několik zásad, které je důležité v zimních podmínkách dodržovat. V loňském roce bylo v důsledku nehod vzniklých vlivem námrazy, sněhu a náledí usmrceno 14 lidí, 44 těžce zraněno a 1 122 zraněno lehce. V porovnání s rokem 2022 počet nehod vzrostl o 10 %, přestože zimní měsíce v roce 2023 byly v porovnání s rokem předchozím teplejší.

Pozor na první sníh a námrazu

„Řidiči ještě nejsou zvyklí na změněné podmínky a mohou podcenit kluzkost čerstvého sněhu či mokré vrstvy pod ním,“ varuje Tomáš Neřold, vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy. „Ještě větším rizikem je ale námraza. Vozovka si drží chlad a roztátý sníh či voda na ní mohou namrzat. Pokud řidiči nepřizpůsobí těmto podmínkám rychlost jízdy, může dojít k vážným nehodám,“ dodává Neřold. Pozorní by řidiči měli být zejména na specifických místech jako jsou mosty nad řekami, lesní cesty či zastíněné úseky silnic. Je tedy důležité, aby zejména v ranních hodinách, které jsou nejrizikovější, řidiči počítali s tím, že povrch vozovky může být pokrytý právě náledím, na kterém mohou snadno ztratit kontrolu nad vozidlem.

Modré směrové sloupky vás na rizikové úseky upozorní

Právě na rizikové úseky silnic, které mají tendenci namrzat, upozorňují řidiče modré směrové sloupky. Pokud tedy při své jízdě tyto sloupky v následujících dnech spatříte, měli byste se mít na pozoru a počítat s tím, že silnice může být v těchto místech namrzlá. Za zmínku stojí i tzv. černý led. Ten vzniká tehdy, když se na povrchu vozovky vytvoří tenká vrstva vody, která následně zmrzne. Přes den se černý led může více lesknout, ovšem za tmy není příliš způsobů, jak jej rozeznat od pouhé mokré silnice. Černý led se přesto dá poznat například dle stříkající vody od pneumatik z vozů jedoucích před vámi.

Pětice nejdůležitějších rad od Besipu pro jízdu na sněhu či náledí:

Zkontrolujte, zda máte zimní pneumatiky v dobrém stavu, ideálně s hloubkou dezénu alespoň 4 mm. Pneumatika by také neměla být v provozu déle než zhruba 5 let. Po této době se její vlastnosti zhoršují a brzdná dráha vozidla na mokru či námraze se prodlužuje. Očistěte vozidlo od sněhu či námrazy tak, abyste měli výhled do všech směrů.

Na zasněžené silnici se brzdná dráha několikanásobně prodlužuje. Dodržujte bezpečný odstup a přizpůsobte rychlost stavu vozovky. Při rychlosti 90 km/h budete na náledí potřebovat k zastavení 180 metrů, to jsou skoro dvě fotbalová hřiště. Pokud pojedete rychlostí 50 km/h, zastavíte v těchto podmínkách na 60 metrech. Vzdálenost mezi směrovými sloupky na rovném úseku je 50 m. 

Vyvarujte se prudkých pohybů volantem, náhlého brzdění nebo akcelerace. Při ztrátě přilnavosti kola pomáhá plynulé ubrání plynu.

Při jízdě z kopce používejte při manuálním řazení nižší převodový stupeň a brzděte motorem. Brzděte plynule, systém ABS vám pomůže zachovat ovladatelnost vozu.

Sledujte dopravní zpravodajství a podmínky na trase. Vyhněte se cestám do vyšších poloh bez vhodné výbavy.

TZ MD, BESIP