Zastupitelstvo hl. m. Prahy schválilo uzavření smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících s Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP). Touto smlouvou bude zajištěn provoz městské hromadné dopravy v Praze na období od 1. 1. 2025 do 30. 6. 2047. Nová smlouva plynule naváže na tu stávající s platností do konce letošního roku. Délka trvání 22,5 roku byla zvolena s ohledem na mimořádně velké investice do nových infrastrukturních projektů jako je nová linka metra D, nové tramvajové a trolejbusové tratě či nákup nových zejména bezemisních vozidel.
Provozování pražské MHD svěří Hlavní město Praha svému vnitřnímu provozovateli napřímo, což je obvyklým způsobem smluvního zajištění s městskými dopravními podniky, a je plně v souladu s evropskou legislativou. Smlouva obsahuje vyhrazené změny, které je nutné realizovat pro naplnění dlouhodobé koncepce veřejné dopravy, a dává Praze možnost pružně reagovat na měnící se potřeby města. Dlouhodobá smlouva také umožňuje kontinuitu fungování a zaručuje udržení vysoké kvality pražské MHD. Zároveň v ní ale nechybí potřebné kontrolní mechanismy a zakotvení DPP v rámci systému Pražské integrované dopravy.
Záměr uzavřít smlouvu na provoz MHD přímým zadáním vnitřnímu provozovateli schválila Rada hl. m. Prahy již v roce 2022, aby bylo možné učinit všechny přípravné kroky k uzavření smlouvy do začátku roku 2025. Nová smlouva s DPP, kterou jménem Hl. m. Prahy uzavírá organizace ROPID, vychází v mnoha ohledech ze stávající smlouvy.„Zajistili jsme pokračování moderní, ekologické a efektivní MHD na více než dvě dekády dopředu! Nová smlouva nám umožní pokračovat ve velkých infrastrukturních projektech jako je metro D, tramvajový okruh, nové trolejbusové tratě, nebo v nákupu moderních bezemisních vozidel. Praha má druhou nejlepší MHD na světě a my neustále pracujeme na tom, abychom ji posunuli ještě o kus dál. Nové linky, moderní vozy, inteligentní systémy – to vše nás přiblíží k první příčce,“říká náměstek pražského primátora a radní pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.
Smlouva počítá samozřejmě i s kompenzací rostoucích nákladů například vlivem inflace, růstu personálních nákladů či cen energií. „Aby provoz mohl fungovat, musí mít funkční infrastrukturu a adekvátní vozový park. A protože přecházíme stále intenzivněji na ekologické dopravní prostředky, které mají delší dobu návratnosti a vyšší pořizovací náklady, je potřeba uzavírat tomu odpovídající smlouvy. Dává to jistotu dopravci, že po něm tu službu bude město chtít, a městu, že ji bude mít kde objednat a jak zafinancovat.“ vysvětluje Zdeněk Kovářík, radní pro oblast financí, rozpočtu, fondů a podpory podnikání.
Předpokládaná hodnota smlouvy v nákladech v cenách roku 2025 za 22,5 roku činí 664 mld. Kč, při započítání všech předpokládaných opcí a přiměřeného zisku (ten je určen především na obnovovací investice) je hodnota smlouvy 984 mld. Kč. Město však zaplatí jen kompenzaci, čili tyto náklady budou sníženy o tržby z jízdného a ostatní výnosy. Celkem bude za 22,5 roku objednáno 4 587 171 tisíc vozových km.
Důležitou součástí smlouvy jsou také Standardy kvality PID, které definují kvalitu poskytované služby pro jednotlivé druhy dopravy – aktuálně je připravována nová verze standardů pro metro a chystá se i nový standard stanic metra a zastávek povrchové dopravy. DPP se také zavazuje implementovat výsledky projektu Čitelná Praha, jakožto komplexního informačního a navigačního systému s dopadem hlavně na vzhled a vybavení stanic metra i zastávek povrchové dopravy. Upřesněn je také systém kontroly a sankcí v případě neplnění smluvních povinností.
Nová smlouva je vyústěním intenzivní práce expertního týmu složeného z odborníků z DPP a ROPID a právníků z advokátních kanceláří Havel & Partners; Němec, Bláha & Navrátilová a advokátní kanceláře Portos. Odborné posudky ekonomického charakteru zajistil Deloitte Advisory. „Připravit smlouvu s takovým finančním objemem, rozsahem vyhrazených změn a investic pro tak dlouhé období nebyl snadný úkol a strávili jsme na tom s kolegy stovky hodin práce a náročných vyjednávání. Musím však ocenit konstruktivní přístup a profesionalitu všech zúčastněných, zejména při tvrdých vyjednáváních o ekonomice i vzájemných kompetencích,“ uvádí vedoucí týmu pro přípravu nové smlouvy, ekonomická náměstkyně ROPID Miroslava Staňková.
Co je nového oproti stávající smlouvě
Na základě zkušeností s pandemií koronaviru je v nové smlouvě více pamatováno na nutnost flexibilně reagovat na mimořádné překážky a vnější vlivy. Popsány jsou nově také postupy ohledně investic, financování obnovy vozového parku ekologicky čistými vozidly i podmínky pro využití dobíjecí infrastruktury pro elektrobusy jiných dopravců.
Nová smlouva dává možnost v souladu s evropskou legislativou o otevírání trhu soutěžit až 5 % výkonů každý rok (nejdříve od roku 2027), nejvíce však 15 % z nasmlouvaného objemu autobusové dopravy. V této souvislosti smlouva obsahuje i ochranu investic například na pořízená bezemisní vozidla a související infrastrukturu.
„Praha získává novou smlouvou vyšší kontrolu nad plněním objednávky veřejné dopravy, ale i jednotlivých systémových služeb potřebných pro fungování PID, které bude i nadále pro všechny dopravce PID na území Prahy zajišťovat DPP. Konkrétně jde třeba o prodej a distribuci jízdních dokladů, přepravní kontrolu nebo informování cestujících. DPP se nově zavazuje poskytovat ROPIDu potřebná a kvalitnější on-line data, například o aktuálních polohách vozidel, počtech cestujících či prodaných jízdenkách, která chceme využívat pro další zlepšování služeb cestující veřejnosti,“ dodává ředitel ROPID Petr Tomčík.
TZ ROPID