Takhle bude vypadat nová trať na Kamechy v Brně. Město už vybralo zhotovitele

Nová trať na brněnské sídliště Kamechy. Zdroj: město Brno

Tramvajovou trať na Kamechy vybuduje „Společnost TT Bystrc – Kamechy EUROVIA + TuCon + Marti Tunnel“, která uspěla s nabídnutou částkou 1 842 143 177 Kč bez DPH. Po schválení v Radě města Brna o tom ve středu 18. prosince 2024 rozhodlo představenstvo Dopravního podniku města Brna. Přípravné práce začnou již během ledna 2025, zkušební provoz se předpokládá v prosinci 2027.

Nová trať na brněnské sídliště Kamechy. Zdroj: město Brno
Nová trať na brněnské sídliště Kamechy. Zdroj: město Brno

Projekt má za cíl výrazně zlepšit dopravní dostupnost této oblasti a zvýšit komfort cestujících. Součástí nově zbudované 1,4 km dlouhé tramvajové trati bude i podzemní tunel o délce 320 metrů. Přípravou i realizací stavby a zajištěním financování prostřednictvím fondů Evropské unie město pověřilo Dopravní podnik města Brna.

„Stavba tramvajové trati na Kamechy je jedním z klíčových strategických záměrů města Brna. Jedná se o největší dopravní stavbu tohoto typu v novodobé historii města Brna. Spolu se stavbou tramvajové trati k univerzitnímu kampusu bude obrovským přínosem pro rozvoj brněnské městské hromadné dopravy. Nová trať nejen zlepší dostupnost sídliště Kamechy, ale také přispěje k ekologičtější a efektivnější přepravě. Obyvatelům této oblasti nabídneme pohodlnější a rychlejší cestování. V současnosti je konečná stanice tramvaje v Bystrci vzdálena od Kamech více než kilometr a obyvatelé musí pro cesty využívat přestup na autobusové spoje. Prodloužení tramvajové trati umožní místním přímé spojení do centra města,“ uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková.

„Nová trať se napojí na stávající tramvajovou smyčku Ečerova, povede kolem ulice Vejrostovy a dále podzemním tunelem pod ulicí Říčanskou. Zakončí ji nová smyčka u křižovatky ulic Hostislavova a Kamechy. Mimo vlastní stavbu tramvajové trati, včetně tunelu dlouhého 320 metrů, jsou součástí projektu úpravy dotčené pozemní komunikace, mosty, přeložky inženýrských sítí a další stavbou vyvolané investice. S přípravnými pracemi lze začít už během ledna 2025, aby stavba probíhala v souladu s harmonogramem a v polovině prosince 2027 mohla být předána do zkušebního provozu,“ sdělil radní města Brna pro dopravu Petr Kratochvíl.

Nová trať na brněnské sídliště Kamechy. Zdroj: město Brno
Nová trať na brněnské sídliště Kamechy. Zdroj: město Brno

„Zhotovitelem stavby se stane Společnost TT Bystrc – Kamechy EUROVIA + TuCon + Marti Tunnel‚, která výběrové řízení vyhrála s nejnižší nabídkovou cenou ve výši 1 842 143 177 Kč bez DPH. V tuto chvíli stále vyřizujeme dotaci z Operačního programu Doprava 2021–2027, nicméně už nyní víme, že její výše bude činit 85 % z celkových výdajů projektu. To je pro nás i Dopravní podnik města Brna velký úspěch, dotace v takové výši výrazně usnadní realizaci tohoto zásadního projektu,“ řekl náměstek primátorky města Brna pro investice René Černý. Dotace z operačního programu Doprava 2021–2027 je získána prostřednictvím nástroje integrovaných územních investic (ITI), který město Brno na úrovni Brněnské metropolitní oblasti spravuje.

„Těší nás, že Dopravní podnik města Brna dostal opět důvěru realizovat tak důležitou dopravní stavbu. Věřím, že zopakujeme úspěch s budováním tramvajové trati ke kampusu, kde jsme stavbu nejen realizovali, ale i zajistili dotaci, která přesáhla miliardu korun a pokryla 85 procent nákladů. Tramvajová trať na Kamechy a prodloužení nejvytíženější tramvajové linky 1 přinese rychlejší a efektivnější propojení této oblasti s centrem města. Sníží se potřeba autobusových spojů, a tak i autobusových linek, což přispěje k plynulejšímu, méně hlučnému a ekologičtějšímu provozu,“ je přesvědčen generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

Nová trať na brněnské sídliště Kamechy. Zdroj: město Brno

Smluvní vztah investora a zhotovitele bude realizován v rámci mezinárodního smluvního standardu FIDIC (tzv. Žluté knihy), což klade zvýšené nároky na kvalitu poskytovaných služeb generálního dodavatele stavebních prací. Průběh prací bude řízen správcem stavby, jehož činnost bude založena na stejném mezinárodním smluvním standardu (tzv. Bílá kniha FIDIC). Správcem stavby, který bude dohlížet a zodpovídat za celkový řádný a včasný průběh projektu, se stala společnost INFRAPROJEKT,  s. r. o.

TZ Brno