V německém Würzburgu se tramvajová doprava stala v posledních letech výzvou i nadějí pro místní obyvatele. Po problémech s technickými závadami a odstavením tramvají řady GT-N v roce 2023 se město potýkalo s akutním nedostatkem vozidel, který vyústil v zařazení starších tramvají GT-D zpět do provozu. Nyní se však blýská na lepší časy s dodávkou moderních tramvají GT-F a plány na rozšíření tramvajové sítě.
V říjnu 2023 byla na jednom z vozidel řady GT-N zjištěna technická závada na kyvném rameni podvozku. Z bezpečnostních důvodů byla téměř polovina flotily vyřazena z provozu. Město muselo přistoupit k náhradním opatřením, jako je nasazení starších tramvají, které v posledních letech sloužily už jen ve špičkách, a využití náhradní autobusové dopravy. Tento náhradní režim přetrvával téměř celý rok 2024.
Postupné opravy a bezpečnostní testy umožnily částečný návrat tramvají GT-N na koleje. Přesto však město naléhavě potřebovalo nová vozidla. V prosinci 2024 dorazila první z osmnácti objednaných tramvají GT-F, vyrobených společností Heiterblick. Dodaná vozidla, navržená pro specifické potřeby würzburské tramvajové sítě, nyní procházejí testováním a schvalováním. Plný provoz prvních tramvají GT-F se očekává na podzim roku 2025.
Kvůli omezením spojeným s odstávkou vozů GT-N a probíhajícím opravám je aktuální provoz tramvajových linek ve Würzburgu omezen. Linky 4 a 5 jezdí v desetiminutových intervalech během dne. Linky 1, 2 a 3 nejezdí vůbec. Starší tramvaje GT-D a GT-E spolu s autobusy zajišťují provoz, přičemž na většině tras jsou nasazována bezbariérová vozidla, která ale nejezdí neustále. Hendikepovaní cestující, tak musejí mnohdy čekat na další spoj.
Plány na rozšíření tramvajové sítě
Würzburg se kromě obnovy vozového parku zaměřuje také na rozšíření tramvajové infrastruktury. Významným projektem je prodloužení tramvajové trati v Grombühlu o dalšího 1,3 kilometru. Stavba má začít v polovině roku 2025 a dokončení se plánuje na rok 2030. Dalším ambiciózním záměrem je tramvajová trať do čtvrti Frauenland a Hubland, která se stane klíčovým spojením pro studenty, zaměstnance univerzity i místní obyvatele. Stavba této trati by měla začít v roce 2026 a dokončení je v plánu za další 2 až 3 roky.
Město plánuje také nákup dalších 10 tramvají, které zajistí dostatečnou kapacitu pro nové trasy. Moderní tramvaje GT-F, navržené s ohledem na komfort, bezpečnost a ekologii, budou důležitou součástí této transformace. Bezbariérové vozy s nízkopodlažními částmi, dostatkem prostoru pro kočárky a invalidní vozíky a moderním designem přispějí ke kýženému rozvoji městské dopravy.