Historický trolejbus 9Tr se pod rukama pracovníků Dopravního podniku města Brna (DPMB) pomalu přibližuje své původní podobě. V létě získal svůj typický červeno-smetanový lak, nyní se práce přesunuly do interiéru vozu. Trolejbus, který v Brně jezdil v 80. a 90. letech minulého století a pak vozil cestující na Ukrajině, se do sbírky retro vozů DPMB zařadí na jaře.
„Renovace trolejbusu 9Tr patří beze sporu k těm nejnáročnějším, které jsme při rozšiřování sbírky retro vozů zažili. Krok po kroku se však přibližujeme k cíli a věříme, že vůz na jaře představíme veřejnosti v takové formě, jako měl v 80. a 90. letech minulého století, když jezdil v Brně. Vůz má za sebou generální opravu karoserie a lakování do původních barev, nyní pracujeme na interiéru vozu,“ sdělil Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna.
Pracovníci dílen v komínské vozovně se nyní věnují instalaci obložení stropu, bočnic, plechů topení, přechodů mezi podlahou a stěnami. „Vzhledem ke stáří vozu není možné pro komponenty zajít do skladu nebo je jednoduše objednat. Jednotlivé součástky musíme složitě shánět nebo vyrábět sami na míru. Tím je renovace vozu časově velmi náročná,“ vysvětlil Vítězslav Žůrek, technicko-provozní ředitel Dopravního podniku města Brna. K vozu tým nemá ani technické výkresy, proto u některých součástek musí jen odhadovat, jak by měly vypadat.
Zatímco elektro rozvody na střeše jsou hotové, čeká tým DPMB roztahování a zapojování kabeláže ve vozu i pod vozem a v kabině řidiče. Na závěr renovace pak přijde na řadu montáž sedadel, oken a přídržných tyčí.
Tento trolejbus 9Tr po dosloužení v Brně odkoupilo ukrajinské město Rovno. Dopravnímu podniku města Brna se ho podařilo zachránit před sešrotováním a převézt zpátky v roce 2019. Po rekonstrukci jej zařadí do sbírky retro vozů, která nyní čítá osmnáct vozů – devět tramvají, tři trolejbusy a šest autobusů. Všechny typy zastoupených vozů byly v Brně v minulosti součástí MHD.
TZ DPMB