Novinky v preferenci pražské MHD

Preference MHD. Foto: ROPID

Během uplynulého roku se nadále podařilo zlepšovat podmínky provozu MHD jak pro tramvaje, tak i pro autobusy. Podíl křižovatek, kde mají preferenci tramvaje, vzrostl na 93,8 %, u autobusů na 58,4 %. Přibylo také vyhrazených pruhů pro autobusy o 1,84 km, z toho 0,4 km na tramvajovém tělese. V mnoha případech jde na první pohled o zdánlivě bezvýznamná vylepšení, která však autobusům v daných místech výrazně pomáhají. Pro letošní rok plánujeme další úpravy jízdních pruhů cca na deseti místech, zejména v souvislosti s převedením autobusů na nový Dvorecký most.

„Zajištění plynulého průjezdu tramvají, trolejbusů a autobusů je klíčem k úspěšné a atraktivní městské hromadné dopravě! Díky naší dlouholeté snaze o preferenci tramvají na křižovatkách se Praha řadí mezi špičky světového žebříčku. Přednostní průjezd tramvají umožňuje už téměř 94 % všech světelně řízených křižovatek, u autobusů je to 310 křižovatek. A i v roce 2025 budeme v jejich rozšiřování pokračovat. MHD je totiž nejvyužívanějším způsobem dopravy v Praze, a proto je důležité zajistit cestujícím ty nejlepší možné podmínky,“ uvádí náměstek pražského primátora a radní pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.

„Nové vyhrazené pruhy pro autobusy se snažíme projektovat s maximální ohleduplností i pro ostatní účastníky silničního provozu. Mnohdy totiž stačí jen vhodně přeskládat řadicí pruhy před křižovatkami, aniž bychom omezili celkový průjezd aut v nejžádanějších směrech. Také se snažíme maximalizovat jízdu autobusů po tramvajových tělesech,“ doplňuje ředitel ROPID Petr Tomčík.  

Preference MHD. Foto: ROPID

Co se povedlo v roce 2024

Nejvýznamnější úpravy pro lepší průjezd trolejbusů a autobusů v roce 2024:

Co se plánuje pro rok 2025

Nová preferenční opatření vznikají zejména ve spolupráci s Dopravním podnikem hl. m. Prahy a TSK hl. m. Prahy a také za významné podpory Hl. m. Prahy i jednotlivých městských částí. Jednotlivé návrhy úprav dopravního značení zejména pro trolejbusy a autobusy vznikají v organizaci ROPID. Jejich realizace je však podmíněna souhlasnými stanovisky dotčených subjektů, zejména Policie ČR. Více o preferenci MHD: https://pid.cz/o-systemu/preference/

TZ ROPID