Český železniční průmysl v roce 2024 opět rostl

Dvojkolí. Zdroj: ACRI

Asociace podniků českého železničního průmyslu zveřejnila souhrnné výsledky za rok 2024, které potvrzují další růst odvětví. Celkový obrat dosáhl 133 miliard korun, což představuje meziroční nárůst o 2,3 %. Export nadále zůstává klíčovým pilířem sektoru a tvoří 50 % celkového obratu, stejně jako v předchozím roce.

Tempo růstu českého železničního průmyslu ve výši 2,3 % převýšilo celkový růst HDP České republiky v roce 2024.

Současně tento výsledek kontrastuje s celkovým vývojem průmyslové výroby v ČR, která v roce 2024 zaznamenala meziroční pokles o 1,4 %. Za celou Evropskou unii pak průmyslová výroba v roce 2024 meziročně klesla o 2,5 % a například v Německu se propadla meziročně o téměř 5 %.

„V železniční dopravě vidíme velký potenciál, a proto do ní vláda každoročně investuje desítky miliard. Připravujeme výstavbu vysokorychlostních tratí, prostřednictvím ETCS zvyšujeme bezpečnost železnice, rekonstruujeme železniční stanice a nejvýznamnější železniční uzly, v soutěžích pro dopravce chceme zvyšovat komfort pro cestující. V neposlední řadě otevíráme také příležitosti pro naše firmy v zahraničí. To všechno přináší železničnímu průmyslu celou řadu příležitostí doma i ve světě a na jeho výsledcích je vidět, že je dokáže využít,“ komentuje výsledky prezentované ACRI ministr dopravy Martin Kupka.

„Český železniční průmysl se dlouhodobě řadí mezi klíčové tahouny české ekonomiky. Našim firmám se daří úspěšně získávat zakázky na nejnáročnějších trzích, kde ale často stojí proti nekalé asijské konkurenci, která využívá nefér obchodní praktiky – především nedovolené subvencování ze strany svých vlád,“ říká Marie Vopálenská, generální ředitelka ACRI, a dodává: „Díky tomu, že klíčovou prioritou českých firem jsou investice do inovací, vlastní výzkum či zkušebnictví a nejmodernější výrobní technologie, si české společnosti upevňují pozici na globální scéně. Střední Evropa a Česká republika se tak stále více stávají klíčovým centrem průmyslové produkce v oblasti dopravy.“

Souhrnné výsledky firem sdružených v ACRI v roce 2024

Tabulka ACRI

ACRI je již 30 let stabilním partnerem pro český železniční průmysl

Rok 2025 je pro ACRI mimořádný, neboť slaví 30 let od svého založení. Od roku 1995 se asociace zásadně podílela na rozvoji českého železničního průmyslu a pomohla jeho firmám prosadit se na globálních trzích. Úspěchy v oblasti inovací, exportu a mezinárodní spolupráce potvrzují, že český železniční sektor patří k technologické špičce v Evropě.

Od roku 2009 působí ACRI také jako Centrum technické normalizace (CTN ACRI). Na základě rámcové smlouvy s Úřadem pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví (ÚNMZ) zajišťuje CTN ACRI tvorbu českých technických norem (ČSN) v oblasti železničního sektoru. CTN ACRI se také podílí na projektech technické normalizace a poskytuje odborné posudky a stanoviska v daném oboru.

Díky členům ACRI patří český průmysl k evropské špičce

„Tři desetiletí činnosti ACRI jasně dokazují, jak zásadní roli hraje spolupráce mezi podniky, státní správou a odbornou veřejností při budování konkurenceschopného a moderního železničního průmyslu. Takřka každé druhé železniční dvojkolí v Evropě nese označení Made in Czech Republic, Česká republika je například největším dodavatelem tramvají s rozchodem 1000 mm pro Spolkovou republiku Německo a sedačky v mnoha vlacích klíčových evropských výrobců pochází z české výroby,“ upozorňuje na některé z úspěchů českých firem Marie Vopálenská.

Škoda Group zaznamenala úspěšný rok 2024 když objem nových zakázek napříč celým portfoliem téměř dvojnásobně vzrostl oproti předchozímu roku. V oblasti výroby nových vlaků získala skupina kontrakty v hodnotě 20 miliard korun. Mezi významné projekty patří zakázka na elektrické jednotky pro Bulharsko, která představuje 50 % všech českých zakázek do této země v roce 2024. Škoda Group zároveň pokračuje v silné spolupráci s domácím dodavatelským průmyslem, jehož zapojení do projektů je signifikantní – například u tramvají pro Prahu pochází 76 % dodavatelů z České republiky, což potvrzuje důraz na lokální technologický rozvoj.

Třinecké železárny, největší výrobce oceli v České republice s 28 dceřinými společnostmi a s celkovým počtem 6 800 zaměstnanců, pokračuje v inovacích a posilování své role v udržitelných projektech. S roční produkcí 2,5 milionu tun oceli se firma zaměřuje také na využití materiálů v bezemisních projektech, jako jsou větrné, fotovoltaické a vodní elektrárny, a zároveň si udržuje pozici jediného výrobce kolejnic a železničního příslušenství v ČR. V roce 2024 vyrobila 241 tisíc tun kolejnic včetně železničního příslušenství, z nichž 84 % směřovalo na export. Nedávno uvedla do provozu novou technologii tepelného zpracování kolejnic, která výrazně zlepšuje jejich užitné vlastnosti a byla vyvinuta interním technologickým týmem.

Podobně AŽD je klíčovým partnerem v implementaci Evropského vlakového zabezpečovacího systému (ETCS) v České republice i v zahraničí. Společnost se aktivně podílí na standardizaci evropských železnic prostřednictvím členství ve skupině UNIFE, kde přispívá k tvorbě norem pro ERTMS/ETCS s cílem zvýšit bezpečnost a efektivitu železniční dopravy.

BONATRANS, největší evropský výrobce dvojkolí, loni dodal 204 000 kol a 56 000 náprav do 40 zemí světa. Mezi klíčové projekty patřily dodávky pro soupravy Coradia, Velaro, ComfortJet a metro v Singapuru, zatímco v USA zůstává majoritním dodavatelem pro příměstské vlaky a metra. Společnost investovala 461 milionů Kč. Polovina dodaných výrobků je vlastní konstrukce nebo výsledkem vlastního výzkumu a vývoje.

CZ LOKO je předním českým výrobcem lokomotiv, který si vybudoval silnou pozici na mezinárodních trzích. Společnost dlouhodobě exportuje své produkty do více než 60 zemí světa, přičemž klíčovým zahraničním trhem je Itálie, kam bylo dodáno přes 100 modernizovaných nebo nově vyrobených lokomotiv.

Společnost DT – Výhybkárna a strojírna Prostějov je předním středoevropským výrobcem železničních a tramvajových výhybek, kolejových konstrukcí a dalších specializovaných zařízení pro kolejovou dopravu. Své produkty dodává nejen na domácí trh, ale i do více než 30 zemí světa. V roce 2024 představila první českou vysokorychlostní výhybku s rychlostí průjezdu až 350 km/hod v přímém směru a 230 km/hod do odbočného směru. Výrazně také posiluje své exportní aktivity – například v Německu, Velké Británii a na dalších trzích.

Přední český výrobce brzdových systémů pro kolejová vozidla DAKO-CZ hodnotí rok 2024 jako úspěšný. Společnost upevnila spolupráci s partnery jako Škoda Transportation, Stadler, Siemens, Pragoimex, Nymwag či Đuro Đaković a realizovala významné dodávky brzdových systémů, včetně trámcových jednotek pro nákladní vagóny, v Itálii. Na veletrhu InnoTrans představila 11 světových premiér, mezi něž patřilo spřáhlo pro nákladní vagóny, elektromechanická brzdová jednotka pro metro a koncept „DAKO digital ready“ zaměřený na digitalizaci.

VÚKV pokračoval jako klíčový hráč ve výzkumu, vývoji a zkušebnictví kolejových vozidel. Mezi významné projekty patřily vývoj nového podvozku pro nákladní vagóny s Tatravagónkou Poprad a zapojení do evropského projektu Digitální automatické spřáhlo. Společnost posílila své postavení jako nezávislá akreditovaná zkušebna s 95 % zahraničních zakázek a prováděla specializované testy v Taiwanu, Francii a USA.

RETEX, výrobce netkaných textilií, rozšířil portfolio o izolace pro bílou techniku a posílil obchodní aktivity v segmentu kolejových vozidel, zejména na balkánském trhu. Dosáhl obratu 655 milionů Kč, přičemž export tvořil 50 % a EBITDA 65 milionů Kč.

Loňský rok byl pro společnost Passengera rokem výrazného růstu – tržby vzrostly o 62 % a hrubý provozní zisk o 82 %. K tomu přispělo dosažení významných milníků, mimo jiné v oblasti městské mobility. Oficiálně spustila projekt Riyadh Metro ve spolupráci s RCRC a místním partnerem ACES, čímž potvrdila svůj závazek k inovacím v dopravě. Dalším klíčovým úspěchem bylo testování prvního autonomního people moveru, který využívá jejich řešení pro konektivitu a informační systém pro cestující v oblasti on-demand dopravy. Ekonomický růst šel ruku v ruce s rozšiřováním týmu, který narostl o zhruba 20 %.

Za posledních 30 let se český železniční průmysl etabloval jako centrum špičkové výroby s vysokou přidanou hodnotou. Tato přidaná hodnota spočívá v inovativních technologiích, precizním inženýrství a komplexních řešeních, která zvyšují efektivitu a udržitelnost železniční dopravy. České produkty a služby využívají největší evropští i světoví dopravci a přední výrobci moderních řešení pro udržitelnou mobilitu.

ACRI hraje klíčovou roli. Díky spojení desítek členských firem působících v oblasti vývoje, výroby a údržby kolejových vozidel, infrastruktury a souvisejících technologií, ACRI zajišťuje koordinaci a podporu společných zájmů českého železničního průmyslu. Díky této spolupráci jsme schopni být relevantním partnerem pro národní i evropské instituce, což nám umožňuje aktivně se podílet na tvorbě politik a standardů v oblasti železniční dopravy.

„Společným úsilím ACRI a jejích členů přispíváme k transformaci dopravy směrem k vyšší udržitelnosti, snižování emisí a zlepšování komfortu cestujících. Inovativní technologie a produkty našich členských firem jsou řešením pro čistší a efektivnější mobilitu na mnoha místech světa,“ dodává Marie Vopálenská.

Silný export a investice do inovací

České společnosti v roce 2024 významně investovaly do inovací. Zaměřily se především na oblasti bezpečnosti, automatizace výroby, autonomních technologií a vysokorychlostní železniční dopravy. Tyto investice nejen zvyšují efektivitu a kvalitu výroby, ale také posilují dlouhodobou konkurenceschopnost českého železničního průmyslu na globálním trhu.

Členové ACRI s největším meziročním růstem obchodních aktivit v roce 2024:

Mezinárodní spolupráce ACRI a ekonomická diplomacie

V roce 2024 se ACRI a její členské firmy aktivně podílely na expanzi na zahraniční trhy. Na veletrhu InnoTrans 2024 v Berlíně české firmy uzavřely zakázky přesahující miliardu korun a představily inovace, které posilují konkurenceschopnost českého železničního průmyslu.

Mezi hlavní úspěchy patří představení rychlovlaků ComfortJet pro vysokorychlostní tratě a nových tramvají pro německé město Bonn. CZ LOKO představilo modernizovanou lokomotivu EffiShunter 1000 a expanzi na skandinávské trhy. AŽD Praha demonstrovala nejnovější autonomní řešení pro železniční zabezpečení a dálkově řízené provozy. Významné postavení si upevnily také české společnosti vyrábějící klíčové komponenty. Například Bonatrans představil inovativní kola a nápravové systémy, které splňují nejpřísnější evropské normy a zvyšují bezpečnost i komfort cestování.

Obchodní mise vedly do Izraele, Kataru, Indie a Itálie. V Izraeli jednali zástupci českých firem o městské dopravě a zabezpečovacích systémech, zatímco v Kataru se zaměřili na elektrifikaci veřejné dopravy a autonomní mobilitu​. V Indii vidí české podniky potenciál v projektu Vande Bharat Express a v dodávkách pro metro​. S italskými partnery hovořily o možnosti výroby bezemisních regionálních vlaků za 800 milionů eur​.

ACRI se podílí na projektech ekonomické diplomacie PROPED a úzce spolupracuje s Ministerstvem průmyslu a obchodu a Ministerstvem zahraničních věcí na účasti českých firem na klíčových železničních veletrzích. Díky těmto aktivitám český železniční průmysl nadále posiluje svou mezinárodní konkurenceschopnost a rozšiřuje exportní příležitosti.

Podpůrné aktivity v roce 2025

V roce 2025 se ACRI zaměří na pokračování podpory domácích i mezinárodních obchodních aktivit českého železničního průmyslu. V rámci společné účasti na zahraničních veletrzích se firmy sdružené v ACRI zúčastní TRAKO v polském Gdaňsku a EURASIA RAIL v Istanbulu, kde budou prezentovat český železniční průmysl na mezinárodní úrovni.

TZ ACRI